De vraag
Mijn vriendin heeft de man van mijn dromen
Beste Jolet,
Ik heb een geheime relatie gehad met een man, maar ik wilde mijn huwelijk niet opgeven. Nu heeft deze lieve, ondernemende man een relatie met mijn vriendin. Ze zijn ontzettend gelukkig en gaan trouwen. Daar kan ik slecht tegen. Zij heeft de man van mijn dromen! De hele dag denk ik eraan hoe fijn ze het hebben, terwijl mijn huwelijk een sleur is. Kunt u me van mijn jaloezie afhelpen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Jaloezie is een heel naar gevoel, het kan zelfs lichamelijk pijn doen. Die pijn is des te erger als u uw verdriet blijft koesteren en over die man blijft dromen. Is dat het geval, mijd dit stel dan een tijdje.
Het is ook mogelijk dat u die affaire juist beter kunt afronden als u ziet hoe gelukkig die twee samen zijn. Ga dan wel naar hun bruiloft. U kunt het zich nu misschien niet voorstellen, maar echt: dit gaat voorbij.
Gelukkig geeft die jaloezie ook een kans om uw leven te verrijken. Door deze ervaring bent u erachter gekomen dat u verlangt naar meer gezelligheid en avontuur. Ik raad u aan om die dus nu elders te gaan opzoeken. Denk aan: bij een vereniging gaan, een opleiding, ander werk, een eetclub, een nieuwe hobby. Misschien wil uw man ook wel uit de sleur breken – bespreek het eens met hem. De relatie zal een nieuwe impuls krijgen als u samen iets onderneemt dat voor u beiden nieuw en spannend is.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp