De vraag
Ik kan mij niet overgeven aan verliefde gevoelens
Goedendag,
Telkens als ik echt verliefd ben, vind ik dit erg moeilijk. Het idee afhankelijk te zijn van de ander voor mijn ‘vrolijkheid’, is iets wat ik niet fijn vind. De overgave daar aan is voor mij moeilijk. Waarom werkt dit zo bij mij, heeft u enig idee?
Hartelijke groeten en bedankt,
Floor

Het advies
Beste Floor,
Je voor je ‘vrolijkheid’ afhankelijk voelen van een ander, je vrijwillig daaraan overgeven, dát kost moeite. Waarom dat zo is, daaraan zouden bepaalde gebeurtenissen ten grondslag kunnen liggen.
Gebeurtenissen zoals bijzondere voorvallen in je leven. Maar ook je levensinstelling kan daarbij een rol van betekenis spelen. Misschien wil je wel ‘bewijzen’ dat je jezelf goed kunt redden, dat je voor je geluk van niets/niemand afhankelijk hoeft te zijn. Wie weet kom je bij zelfonderzoek wel tot een belangrijke/opzienbarende ontdekking.
Wat je ook zou mogen vaststellen, bekijk jouw verliefdheid eens vanuit een andere invalshoek. Verliefdheid hoeft nog geen volledige overgave/afhankelijkheid te betekenen, hoeft niet gelijk te staan aan verlies van zelfstandigheid. Want ook tijdens je perioden van verliefd-zijn kun je enige reserve inbouwen, kun je gevoelstijd voor jezelf nemen. Belangrijk is en blijft dat jij doet waarbij jij je prettig voelt. Reserveer dan ook zeker die ruimte voor jezelf. Tenminste, als je daar waarde aanhecht. En bespreek dát vervolgens met je geliefde, leg hem uit hoe jij het liefste jullie relatie ziet.
Floor, geen mens is hetzelfde, iedereen gaat op een andere manier met verliefdheid om. Respecteer daarom vooral je eigen instelling, je eigen gevoelens en maak dat onderwerp van bespreking. Met enige uitleg maak je het een ander begrijpelijk, weet een ander wat hij aan je heeft! En kunnen jullie beiden op jullie manier van jullie verliefdheid genieten!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com