De vraag
Mensen zeggen: ben je nog steeds single?
Op dit moment ben ik niet gelukkig met mijn leven. Ik ben nog steeds single, en ik mis een maatje. Dat er iemand voor je is als je thuiskomt, dat iemand je een knuffel geeft, en dat ik mijn verhaal aan iemand kwijt kan. Ik heb een lieve familie en die is er ook voor mij. Dat is heel fijn, maar het is toch anders. Daarnaast heb ik ook best veel sociale contacten, maar al mijn vriendinnen hebben wel een partner.
Nu is de eerste vriendin zwanger en staan er twee op het punt te gaan trouwen. Ik vind dit heel moeilijk en confronterend, omdat ik nog steeds single ben. Daarbij vind ik het óók moeilijk hoe de omgeving steeds reageert op mij. Ik ben 30 en krijg steeds opmerkingen als: ‘we moeten je maar opgeven voor een datingshow’, ‘ben je nou nog steeds single?!’, ‘jij kunt lekker doen wat je wil’ etc. Dat steekt enorm.
Mijn vraag is: hoe zou ik hier beter kunnen omgaan zodat het minder steekt, en wat moet ik doen aan dat gemis van die ene speciale persoon?

Het advies
Ik kan me voorstellen dat je niet zit te wachten op dergelijke goedbedoelde (maar misplaatste) opmerkingen. Je vindt het immers al moeilijk genoeg om, zoals je zelf zegt, nog steeds single te zijn. Je mist een maatje. Nu zou ik heel luchtigjes kunnen antwoorden ‘op elk potje past een dekseltje, dus jouw levensgezel komt echt nog wel. Tenslotte ben je nog heel jong’. Maar ik begrijp dat je dáár ook niets aan hebt.
Meer geluk en minder last van (nog steeds) single zijn: zo doe je dat
Je vraagt hoe je gelukkiger kunt worden, nu je nog niet dat ene maatje hebt. Dan denk ik vooral aan de volgende twee opties:
• Je gaat actief op zoek naar een geschikte levenspartner.
• Je breidt je sociale kring uit met meer singles, waardoor het gemis van een maatje minder merkbaar wordt. Plaats bijvoorbeeld een oproep, ga online daten, of sluit je aan bij een clubje met gedeelde interesses – zoals een film- of wandelclub. Of maak zelf zo’n clubje met singles die bepaalde interesses delen – je kunt dan bij je vrienden en familie ook informeren of zij nog singles kennen die dat misschien leuk zouden vinden.
Wees niet getreurd. Je hebt momenteel gewoon ‘pech’ dat je vriendinnen eerder het huwelijksbootje instappen en/of kinderen krijgen dan jij, en dat je moet opboksen tegen confronterende reacties en stekende ‘blije gebeurtenissen’. Maar jouw tijd komt nog wel – en een pro-actieve aanpak kàn daarbij helpen.
Lees ook dit artikel over realistische verwachtingen in de liefde