De vraag
Eenzaam door corona
Toen het nog kon, plande ik (32, single) het liefst elke vrije dag vol leuke dingen met vrienden. Door de coronamaatregelen ben ik nu vaak alleen thuis.
Ik probeer te genieten van de dingen die wél kunnen, maar blijf maar mokken over wat niet kan en mezelf vergelijken met mensen die een relatie hebben en daardoor gezellig samen zijn. Hoe voel ik me minder alleen en gefrustreerd?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
De coronamaatregelen vallen veel mensen zwaar, om uiteenlopende redenen. Het ‘vergelijken van leed’ is niet alleen onmogelijk, maar ook onverstandig, want je gaat je er niet beter door voelen. Richt je liever op jezelf en probeer een goede middenweg te vinden tussen zelfmedelijden en relativeringszin.
Door te ‘blijven mokken’, geef je jezelf feitelijk toestemming om in negatieve emoties te blijven hangen, waardoor je gemoedstoestand verslechtert. Maar je frustratie en verdriet weg-relativeren zal niet lukken, want eenzaamheid en gevoelens van neerslachtigheid zijn in deze crisis een reëel probleem.
Voor je gemoedstoestand zijn een paar dingen echt belangrijk: bewegen, naar buiten gaan en sociale contacten onderhouden. Binnen de coronamaatregelen is dat allemaal nog mogelijk.
Maak voor jezelf elke dag een concreet plan. Maak bijvoorbeeld tussen de middag een wandeling en ga ’s avonds (video)bellen met een goede vriendin of familielid. Leg de lat vooral niet te hoog voor jezelf.
Dat er minder kan, veroorzaakt bij velen een (onbewust) gevoel van nutteloosheid. Buig dit om door jezelf te vertellen dat je niets hóéft en dus mag genieten van de dingen waar jij voor kiest.