De vraag
Hoe verbeter ik de relatie met mijn autistische man?
Beste Karin,
Mijn partner en ik hebben reeds lange tijd relatieproblemen. Dit betreft de communicatie, steun en begrip kunnen geven, met name van mijn partner uit. Ik heb te weinig begrip voor zijn behoefte om ‘met rust gelaten te willen worden’. Uit een onderzoek is gebleken dat mijn partner autistisch zou zijn.
De diagnosestelling is echter op een niet zo prettige manier verlopen. De therapeut ging na een periode van overspannenheid aan het werk en was duidelijk niet hersteld toen zij de gesprekken voerde. Dit hoeft niet af te doen aan de diagnose, maar mijn partner staat niet achter de uitslag.
Heeft het zin om in relatietherapie te gaan als mijn partner autistisch is, of zouden wij beter het spoor van de diagnose autisme op kunnen pakken om tot een beter communicatie en begrip van elkaar te komen?
Vriendelijke groeten, J.

Het advies
Beste J,
Wat je beschrijft is een hele lastige situatie. Niet alleen de diagnose is pijnlijk- soms ook ontschuldigend-, maar de manier waarop de diagnose is verteld is blijkbaar ook ongelukkig geweest. De bereidheid van je man om met de diagnose aan de slag te gaan zal hierdoor ook zijn beïnvloed. Ik kan me voorstellen dat voor jou de wens om samen in therapie te gaan, nijpender voelt dan voor je partner. Hij ervaart waarschijnlijk minder emotionele tekorten.
Mijn ervaring is, dat het wel zin heeft om samen in therapie te gaan, om te onderzoeken hoe jullie elkaar kunnen bereiken en kunnen respecteren in wat er (niet) mogelijk is. De ervaring dat je partner vanuit onmacht reageert in plaats vanuit onwil, verzacht de conflicten en maakt soms een nieuwe omgangsvorm mogelijk. Er bestaan ook cursussen (bij diverse RIAGG’s) waarin echtparen in een groep informatie krijgen over de effecten van autisme. Dat helpt ook, maar is mijns inziens niet voldoende om de onderlinge interactie te veranderen.
Belangrijk is, om als partner in ieder geval voldoende ruimte te blijven maken voor je eigen verlangens, en onder ogen te gaan zien waaraan je partner niet kan voldoen, hoe pijnlijk ook.
Met vriendelijke groet,
Karin Wagenaar
• Karin Wagenaar is relatietherapeut. Voor meer informatie over haar methode Emotionally focused therapy en artikelen, neem een kijkje op haar website: www.wagenaar-psychotherapie.nl.