De vraag
Krijgt mijn autistische zoon meer zelfvertrouwen met EMDR?
Hallo Ad,
Onze twintigjarige zoon functioneerde best goed, hij heeft een zeer lichte vorm van PDD-NOS (een lichte vorm van autisme red.). Begin 2007 is hij bijna aangerand door een dronken man die psychotisch was. Hij werd vernederd, gekleineerd en psychisch de grond in geboord. In de periode daarna ging het bergafwaarts met onze zoon. De zomer was al slecht met wantrouwen, achterdocht, achtervolgingsideeën en waanideeën.
Op school deed hij steeds minder en dit kwam tot een climax half juni dit jaar toen hij in een acute psychose belandde. Achteraf heeft die zich waarschijnlijk al vorig jaar aangekondigd. Hij wordt nu ontslagen uit de kliniek en we kijken samen naar de mogelijkheden om zijn leven weer op te pakken. Zou EMDR iets voor hem kunnen zijn? Door zijn autisme heeft hij al veel mee gemaakt. Hij is gekwetst en teleurgesteld in mensen. En zijn zelfvertrouwen is tot nul gezakt. Hij is zeven keer voor het praktijkexamen gezakt… Ik hoor graag uw ideeën hierover.
Met dank en vriendelijke groet,
Sabine

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste Sabine,
EMDR kan heel goed helpen bij het herstellen van iemand’s vertrouwen in zichzelf. En dat zal ook gelden voor uw zoon, na alles wat hij heeft meegemaakt. Om het gevoel van eigenwaarde ook op langere termijn terug te krijgen zal de therapie niet alleen gericht moeten zijn op de verwerking van akelige dingen van vroeger en de ellende die tot zijn inzinking of psychose hebben geleid, maar ook op het aanleren van nieuwe (coping)vaardigheden die hem kunnen helpen zich voldoende staande te houden in het leven van alledag.
Je vindt op de website www.emdr.nl een overzicht van therapeuten die jouw zoon daarbij kunnen helpen. Zoek dan naar een therapeut met een cognitief-gedragstherapeutische achtergrond, en die daarnaast veel ervaring en expertise bezit op het gebied van EMDR. Succes!
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam  [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl