De vraag
Helpt EMDR ook bij schuldgevoelens over de dood van een kind?
Goedendag,
Ik stel deze vraag namens mijn vriend. Mijn vriend is na een jeugd met gescheiden ouders en een alcoholische moeder al vrij jong getrouwd met een manipulatieve vrouw. Dit huwelijk heeft 12 jaar geduurd. Zijn vrouw heeft hem geforceerd om een kind te krijgen en sinds haar zwangerschap zijn ze niet meer bij elkaar terwijl mijn vriend wel heel graag de vaderrol wilde vervullen.
Vervolgens heeft zijn vrouw haar nieuwe vriend de vaderrol toegedicht. De nieuwe vriend heeft het kind vervolgens te hard behandeld. Het baby’tje van een half jaar kwam in het ziekenhuis en is daar overleden. Het is een jaar geleden dat dit is gebeurd en mijn vriend is toen ingestort. Hij kampt met veel verschillende gevoelens. Woede, schuldgevoel etc. Hij heeft tijden dat hij zich geheel van de buitenwereld afsluit of geen gevoel meer heeft. Hij slaapt slecht, heeft angstaanvallen en heeft moeite met sociale situaties en heel weinig energie. Hij spreekt Engels (opgegroeid in Londen) en woont in Berlijn waar hij een keer per week met een therapeut praat.
Verder belt hij zo nu en dan met een therapeut in Londen. Wat ik van hem hoor over die sessies lijkt het voor mij alsof deze therapeuten niet echt een doel met hem hebben, maar dat hij meer tegen ze aan kan praten. Dat is natuurlijk op zichzelf wel fijn. Maar ik vraag me af of hij de hulp krijgt die hij zou moeten hebben. Vanuit het ziekenhuis in Duitsland hebben ze hem geen enkele psychologische hulp aangeboden. Ik weet niet of zijn ervaring onder een trauma valt en of het aan te raden is EMDR uit te proberen. Ik zou graag advies willen hebben om te weten hoe hij weer wat sterker kan worden.
Hij zou hier ook in Nederland naar een (Engelssprekende) therapeut kunnen daar hij veel bij mij is en we plannen hebben om in Nederland te gaan samenwonen. De rechtszaak tegen de jongeman is trouwens nog niet uitgesproken. De moeder is ook niet geheel gezuiverd van blaam.
Groeten van M.

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste M,
Wat een akelig verhaal. Het valt goed te begrijpen dat jouw vriend in hevige mate last heeft van gevoelens van onmacht en schuld. In dit geval kan je wel zeker spreken van een trauma (al is dat dan niet volgens de officiële definitie, omdat je er dan getuige van moet zijn geweest). Belangrijker is dat hij lijdt onder wat er is gebeurd, en dat hij moet worden geholpen zijn gevoelens weer enigszins onder controle te krijgen. EMDR kan daar zeker bij behulpzaam zijn.
Het is in dit verband belangrijk om te benadrukken dat het, voor een succesvolle behandeling met EMDR, niet per se noodzakelijk is om de gebeurtenissen daadwerkelijk zelf te hebben meegemaakt of er getuige van zijn te geweest.
Er zijn in Nederland veel Engelssprekende therapeuten die EMDR kunnen toepassen. Als je vriend hiervoor gemotiveerd is zou hij een intakegesprek kunnen regelen met een van therapeuten op www.emdr.nl die zich vertrouwd voelt om de therapie in het Engels te doen.
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam  [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl