De vraag
Ik wil het contact graag herstellen
Beste Jolet,
Sinds onze ouders vijftien en twintig jaar geleden overleden, hebben mijn twee broers, mijn zus en ik nauwelijks contact meer. Indertijd zijn er rond de erfenis van mijn ouders vervelende dingen gebeurd. Nu is kort geleden mijn oudste dochter overleden. Toen ze ziek was, heb ik mijn broers en zus daarvan op de hoogte gebracht. Mijn zus heeft een paar keer gebeld, maar de broers hebben nauwelijks gereageerd. Geen van drieën bood hulp aan. Aan mijn oudste broer vroeg ik of hij mij in geval van nood ’s nachts naar het ziekenhuis wilde brengen, omdat ik geen auto heb. Hij weigerde met een flauwe smoes. Ze waren wel alledrie op de crematie, maar ik was niet in staat met ze te spreken. Dit verstoorde contact met broers en zus doet mij pijn. Met mijn zus heb ik wel een en ander uitgepraat, maar de broers zijn blijven mokken. Of ze nog een grief tegen mij hebben weet ik niet. Ik wil graag iets aan deze kwestie doen, tenslotte zijn we ook de jongsten niet meer.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Dat uw broers en zus op de crematie waren, lijkt me een goed teken. Ze voelen de familieband dus nog. Omdat u niet met ze kon praten, weten ze niet dat u het waardeerde dat ze erbij waren. Dit lijkt me een goed aanknopingspunt voor het oppakken van het contact. Misschien kunt u hun alledrie een brief schrijven waarin u zegt hoezeer u hun aanwezigheid op prijs stelde en hoe graag u wilt dat er meer contact komt? Schrijf vanuit uw hart en vertel waarop u hoopt. Misschien is uitpraten niet het eerste wat er moet gebeuren. Eerst maar eens gewoon opnieuw kennismaken en horen hoe het gaat. U zou met zijn vieren ergens kunnen afspreken om koffie te drinken. Als er toch ‘oud zeer’ blijft storen, dan kunnen mensen dat beter een-op-een uitpraten dan in de groep.
Iets anders: het valt me op dat u ‘familie’ ook associeert met ‘dingen voor elkaar doen’, terwijl uw broers dat minder vanzelfsprekend vinden. Die praktische hulp kunt u misschien beter elders zoeken. Ik hoop dat het u lukt om deze banden weer aan te halen; dat zal u helpen bij het verwerken van de dood van uw dochter.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp