De vraag
Slecht contact met schoonzus
Mijn broer is sinds kort getrouwd. Sinds hij zijn vrouw kent, is onze relatie veranderd. Dat komt door mijn schoonzus.
Ik deel dezelfde hobby met mijn schoonzus, maar we kunnen er niets over uitwisselen. Zij moet altijd het hoogste woord hebben. Eerlijk, ik wist niet dat er mensen bestaan die het alleen maar over zichzelf kunnen hebben. Mijn verhalen negeert ze totaal. Ik heb hierdoor totaal geen band met haar.
Tegenwoordig vertel ik haar al helemaal niks meer, omdat ze dan toch haar hoofd wegdraait. De relatie met mijn broer verslechtert doordat ik hen als stel liever mijd. Het ergert me dat ik moeite moet doen om de goede vrede te bewaren. Ik wil mijn schoonzus wel op haar egocentrische gedrag aanspreken, maar verwacht daar weinig heil van. Ze luistert toch niet. Wat kan ik het beste doen met zo’n schoonzus die stookt in de familie?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Wat een lastige situatie! Ik heb een aantal tips om zo’n lastige schoonzus-relatie te verbeteren.
Geen band of ruzie met schoonzus: do’s en don’ts
• Probeer genuanceerder te kijken naar haar gedrag. Misschien is het niet egoïsme maar onzekerheid waardoor ze zich zo gespannen en opschepperig gedraagt. Uw kritische blik zal die onzekerheid misschien nog doen toenemen.
• Misschien kunt u eens proberen haar gerust te stellen door iets aardigs te zeggen?
• Zie dit als een aanpassingsproces dat zijn tijd nodig heeft.
• Trek niet te snel conclusies.
• Verander uw gedrag tegenover uw broer niet; blijf hem en zijn vrouw met dezelfde frequentie zien, dan kunt u aan elkaar wennen.
Tips voor de omgang met uw broer
• U mist het vast om uw broer alleen te spreken. Misschien valt dat te organiseren? Let erop dat u tegenover hem niet over zijn vrouw klaagt; dat maakt het meestal ingewikkelder.
• Het lijkt erop dat het samenkomen van u en uw broer met de beide partners een krampachtige sfeer heeft gekregen. Misschien wordt de sfeer beter als u er meer mensen bij haalt, of als u met z’n vieren iets heel anders gaat doen – uitgaan, dansen of een spel spelen bijvoorbeeld?
U kunt het beste zelf kiezen welke van deze tips u wilt uitproberen.