De vraag
‘Ik ben helemaal klaar met mijn narcistische broer’
Mijn broer is een geslaagde zakenman en een lieve vader voor zijn kinderen, maar binnen onze familie kunnen we hem niet meer verdragen. Hij wordt boos om alles, houdt zich niet aan afspraken en wil altijd het laatste woord hebben.
Mijn zussen en ik proberen hem steeds vaker te ontlopen. We weten bijna zeker dat hij narcistisch is. Hoe maken we hem duidelijk dat hij zijn gedrag moet aanpassen?

Het advies
Expert
Martin Appelo
Narcisme
Dat iemand letterlijk en figuurlijk veel tijd en ruimte inneemt, wil niet per se zeggen dat hij narcistisch is. Maar je vraag is eigenlijk: hoe ga ik met zo iemand om?
Je broer zal niet veranderen; als je dat wilt, moet je een jurist of een knokploeg inhuren. Je eigen reactie op hem heb je wel in de hand. Dus: hoe voorkom je dat je je broer over je grenzen laat gaan?
Het antwoord is: assertief en consequent handelen. Vertel hem hoe je over zijn gedrag denkt, maar verpak het in een zogeheten ik-boodschap en toon begrip voor hem.
Zeg bijvoorbeeld: ‘Je bent zoals je bent, maar ik erger me aan je gedrag. Ik wil graag met je omgaan, maar niet als je zo doet. Daarom reageer ik niet meer als je zo doet of ik loop weg.’
Voeg vervolgens gedisciplineerd de daad bij het woord: direct en steeds opnieuw het gesprek stoppen of weggaan zodra je broer over je grens gaat.
Als je contact wilt houden met je broer is het belangrijk dat je hem wel aandacht geeft als hij positief gedrag vertoont. Belonen en negeren: wie weet kun je hem op die manier toch nog een beetje veranderen.