De vraag
Buitenbeentje binnen mijn traditioneel denkende gezin
Beste mevrouw Reijersen van Buuren,
Mijn probleem is de relatie met mijn jongere broer. Ik heb vier broers en heb me altijd het buitenbeentje gevoeld. Mijn broer is heel traditioneel en zijn gezin lijkt sterk op ons ouderlijk gezin. Zelf lijkt hij vooral op mijn vader. Een gevoelig type, maar ook cynisch en iemand die snel oordeelt over anderen. Ik ben meer mijn eigen weg gegaan en ben tevreden over mijn leven en de dingen die ik heb bereikt.
Wat we geen van beiden geleerd hebben is om conflicten uit te spreken en gericht naar oplossingen te zoeken. Hij neemt vaak contact op na een periode van stilte, maar iets uitspreken doen we nooit. Wel zijn we beiden erg blij als het contact weer is hersteld. We hebben beiden last van hoe het gaat maar toch herhaalt dit probleem zich telkens weer.
Hij heeft me een aantal keren erg gekwetst en dat maakt dat ik steeds makkelijker omga met de stiltes. Dan maar niet. Ik ga mijn eigen weg en ervaar veel positieve zaken zoals leuke (klein)kinderen waarmee ik een goede band heb. Bovendien ben ik gezegend met een attente partner, fijne vrienden en heel leuk werk waar ik echt van geniet. Maar toch…
Met vriendelijke groet,
Buitenbeentje

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Beste Buitenbeentje,
Je naam zegt het al: één beentje erbuiten, buiten het nest. Waar heb je dat beentje neergezet? Zo te lezen in je eigen schatkist. Die heb je recht gedaan en zo ben je wie je nu bent met eigen gezin, partner – en tevreden bovendien.
Dat andere beentje staat nog in het nest en verlangt naar de erkenning voor zijn eigenheid. Ik hoor je verlangen dat jij van jouw broer anders mag zijn. En goed genoeg mag zijn in dat anders zijn. Maakt hij zich misschien zorgen om jou? Ben jij in zijn ogen van het rechte pad afgegaan? Hij is zijn vader gevolgd. Mogelijk genetisch en mogelijk uit loyaliteit.
En jij, wie ben jij gevolgd? Wat heb jij uit je gezin van herkomst meegenomen? Hoe doe jij het in jouw gezin en relatie met betrekking tot conflicten/ergens anders over denken en voelen? Spreken jullie naar elkaar uit wat je nodig hebt, verlangt en wat je niet wilt of leuk vindt? Durven jullie dat te benoemen? En mag die ander anders zijn?
Zo ja, dan kun je dat met je broer ook gaan uitspreken. Vertel hem wat je graag wilt in jullie relatie! Vraag hem wat je nodig hebt! Zeg hem wat je kwetst en vertel hem dat het belangrijk voor je is dat hij je ziet zitten, dat je hem mist als het zolang stil is. Daar gaat het immers om! Dat je verlangt naar zijn erkenning voor wie jij bent! …..toch?
Nog iets om over te mijmeren Buitenbeentje: Mag jij van jezelf anders zijn dan jouw broer en toch goed genoeg om erbij te horen?
Met vriendelijke groet,
Gerrie Reijersen van Buuren