De vraag
Ik vind het moeilijk om over mezelf te praten
Beste Arjan,
Al langere tijd (sinds 2008) heb ik regelmatig gesprekken met een psychotherapeut. Ik heb vertrouwen in deze persoon. Toch blijft het lastig (blokkeren) om over zaken die ‘dichtbij’ komen te praten. In de praktijk gaat het vaak over werkgerelateerde zaken.
Toch zou ik ook willen kunnen praten over andere dingen. Zoals dat ik ben begonnen met de training Vergroot je zelfvertrouwen. Ik ben hiermee begonnen zonder te overleggen. Ik wil niet de indruk geven dat ik niet tevreden ben over de gesprekken. Wellicht wel dat ik een en ander wat pragmatischer zou willen. We hebben ook regelmatig e-mail contact. Hoe pak ik dit goed aan?
vriendelijke groet,
Cornalijn

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
Beste Cornalijn,
In de training Maak je voornemens waar leer je om je voornemen te vertalen in een leerdoel. Maar ook om eerst te bekijken wat de voor- en nadelen van je voornemen zijn en wat de voor- en nadelen zijn om je voornemen niet uit te voeren. Zo heeft ‘niet over zaken praten die dichterbij komen’ blijkbaar veel voordelen voor je.
En waarom vind je het zo lastig om over zaken te praten die dichterbij komen? Waarschijnlijk omdat dit allerlei nadelen heeft voor je. Bijvoorbeeld, dat je dan kwetsbaar voelt of het idee hebt dat anderen niet meer een positief beeld van je hebben.
Wanneer je hebt besloten om toch met je voornemen aan de slag te gaan, is het goed om te bekijken wat je kunt leren zodat je makkelijker met de nadelen van je voornemen kunt omgaan. Dit antwoord zul je waarschijnlijk niet van de ene op de andere dag vinden, anders had je allang je voornemen uitgevoerd.
Zie het als een leerproces waarbij je in kleine stappen, met vallen en opstaan, vooruitgang zult boeken.
Vriendelijke groet,
Arjan van Dam