De vraag
Hoe maak ik mijn voornemens succesvol?
Beste Arjan,
Mijn vraag is: Hoe maak je je voornemens succesvol? Ik wil mijn houding en articulatie verbeteren. Tevens wil ik op gewicht blijven nadat ik 9 kilo ben afgevallen.
groeten van Adh

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
Beste Adh,
Je maakt je voornemens succesvol door de lat niet te hoog, maar ook niet te laag, te leggen. Ook is het belangrijk om meer te kijken naar wat je wilt gaan leren dan alleen naar de resultaten die je wilt bereiken.
Je noemt zelf al dat je je houding wilt en articulatie wilt verbeteren. Dit is een goed uitgangspunt. Je wilt jezelf ontwikkelen en dat is een leerdoel; je wilt leren hoe je je houding en articulatie kunt verbeteren. Wanneer je voornemens omzet in leerdoel heb je meer kans van slagen.
Ook is het belangrijk dat je goed bekijkt op welke verschillende manieren je dit kunt verbeteren. Hoe meer strategieën je weet te bedenken, des te beter. Als de ene niet werkt, dan heb je daar ook weer van geleerd en ga je kijken of je met een andere strategie meer verbetering bereikt.
Omdat je met drie voornemens aan de slag wilt gaan is mijn advies ook om prioriteiten te stellen. Welke voornemen is het belangrijkst voor je? En als je toch met verschillende voornemens aan de slag wilt gaan is het nog belangrijker dat je wel haalbare leerdoelen stelt. In de training Maak je voornemens waar worden al deze zaken behandeld en wordt je hier stap voor stap in begeleid.
Vriendelijke groet,
Arjan van Dam