De vraag
Ik heb andere seksuele verlangens dan mijn vriend
Beste heer Borgerdijn,
Ik heb een nogal heftig seksverleden, daarmee bedoel ik dat mijn ex en ik samen heel ver konden gaan (‘rape-play’, dat soort dingen). We hebben er samen heel lang over gedaan om dat op te bouwen. Dat is voorbij nu want ik heb inmiddels een echte relatie.
Probleem is nu dat ik nog steeds af en toe naar die heftige gevoelens verlang. Mijn vriend en ik matchen op heel veel punten heel goed, maar dat verlangen zal hij nooit kunnen vervullen. Moet ik het maar ‘gewoon’ loslaten? En hoe dan? Ik heb het al eens ter sprake gebracht, dat had ik beter niet kunnen doen. Ik ben bang dat het een frustratie gaat worden. Ik ben overigens 28 en dit alles speelde de afgelopen 6 jaar.
Vriendelijke groet,
Sharon

Het advies
Beste Sharon,
Bedankt voor je vraag.
Als ik het goed begrijp had je vroeger fijne seks maar geen ‘echte’ relatie en nu een echte relatie maar minder fijne seks. Nu verlang je weer naar de heftige gevoelens van toen.
Je hebt geprobeerd jouw seksuele verlangens met je huidige vriend te bespreken, maar daar heb je spijt van. Jouw conclusie is dat hij jouw verlangen niet gaat vervullen en je vraagt mij nu of je je verlangen dan maar moet vergeten. Nee, ik vind van niet. Of in ieder geval is het nu te vroeg voor conclusies. Ik vind dat jullie er eerst opnieuw over moeten gaan praten.
Allereerst dit: Je noemt als probleem jouw verlangen naar de heftige seks van vroeger. Ik zie dat iets anders. Zelf lijk je op zich namelijk geen moeite te hebben met je eigen verlangen, maar wél met het feit dat jij en je vriend hierin verschillen. Het probleem is dus eigenlijk niet hoe ga ik om met mijn verlangen, maar hoe gaan wij als stel om met verschil in verlangen? Dat is toch iets anders.
Om te beginnen zijn verschillen in seksuele verlangens heel normaal. Partners die net zo vaak en precies zó seks willen als de ander zijn zeldzaam. Daarbij is er ook geen norm van waar je in je relatie wel of niet naar zou mogen verlangen (wat nog iets anders is dan dat je alles doet of overal je zin in krijgt). Belangrijk is dat ieder verlangen in een relatie even zwaar mag wegen en de kunst dus is om uit te zoeken hoe jullie om willen gaan met die verschillen in je relatie. Hoe geven wij vorm aan onze relatie, zoeken we uit wat wel en niet bij ons past als stel, wat kan er wel en niet? Negeren is zeker niet de oplossing, dat leidt tot vermijding en afstand. Jullie zullen er echt samen over moeten gaan praten.
Maar goed. Je bent er al eens over begonnen en vindt dat je dat beter niet had kunnen doen. Waar kwam dat door? Voelden jullie je na afloop van dat gesprek beiden gezien in je verlangens? Mochten de verschillen er zijn, zonder dat je het meteen eens hoeft te zijn? Heb je het idee dat jullie samen naar oplossingen hebben gezocht? Pas daarna kun je zeggen welke van je verlangens je wel en welke je niet kunt realiseren in je relatie.
Je brief wekt bij mij de indruk dat jullie er zo nog niet over hebben gesproken en als dat klopt moeten jullie nu eerst op een andere manier het gesprek hierover aangaan. Een therapeut of seksuoloog kan jullie hierin steunen. Maak gewoon een afspraak.
Tot slot nog dit: Jij en je vriend matchen op heel veel punten. Jullie zijn vast in staat om die mooie kwaliteiten ook in te zetten voor meer verbintenis in jullie seksuele relatie.
Succes!
Nick Borgerdijn