De vraag
Wat doe ik verkeerd? Ik raak steeds vrienden kwijt
Al enkele malen is het mij overkomen dat een vriendschap stopt. Ik vraag me af wat ik verkeerd doe. Ik denk dat het komt omdat ik niet bereid ben om ‘het achterste van mijn tong’ te laten zien. Ik denk dat ik deels zo terughoudend ben omdat mensen naar mijn idee toch niet écht goed kunnen luisteren. Of ze komen met een oplossing, terwijl ik niet wil dat iemand anders mijn leven regelt. Of ze komen er later weer op terug, en dan schaam ik me.
Ikzelf zal nooit ongevraagd mijn mening geven, maar ik probeer de gevoelens van iemand anders wel te valideren. Is het echt nodig om al je problemen en gevoelens op tafel te leggen? Wat doe ik verkeerd? Hoe voorkom ik dat vrienden me zo laten vallen?

Het advies
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Je vraagt ‘wat doe ik verkeerd?’ – maar ik vraag me af of een vriendschap/contact wel stopt omdat je niet bereid bent het ‘achterste van je tong te laten zien’. Is er niet een andere reden mogelijk voor het stuklopen van je vriendschappen?
Trouw blijven aan je eigen gevoel
Als je ervan overtuigd bent dat je terughoudendheid niet op prijs wordt gesteld, dan wil ik je graag op het hart drukken dat je zeker ‘niets verkeerd doet’. Want als jij er geen goed gevoel bij hebt je gevoelens en problemen op tafel te leggen, dan moet je dat zeker niet doen. Het is heel verstandig alleen die dingen te doen waar jij achterstaat. Dus, als iets niet goed voelt, alle respect daarvoor.
Als vrienden je laten vallen: achterhaal hun drijfveren
Daarbij moet ik wel zeggen dat mensen die dichtbij jou staan en die van je houden, je graag willen begrijpen en willen helpen. Een zekere geslotenheid van jouw kant kan dan voor hen heel moeilijk zijn. Het is dus belangrijk om na te gaan om welke personen in je omgeving het gaat, en wat hen werkelijk drijft om jouw gevoelens en problemen te weten – of niet.
Verder is het belangrijk je te omringen met die mensen die jouw wensen respecteren. Mensen die bereid zijn empathisch te luisteren en die niet direct oplossingsgericht reageren, hoe goedbedoeld ook. Dit laatste kun je natuurlijk altijd kenbaar maken.
Blijf altijd trouw aan jezelf. Met de ‘juiste mensen’ in je vriendenkring komt/gaat het zeker goed!