De vraag
Ik ben depressief, maar kan niet huilen
Ik ben al jaren depressief. Vaak heb ik het gevoel dat ik wil huilen, omdat ik denk dat het me opluchting zou geven. Helaas is huilen meestal onmogelijk, hoewel ik als kind wel (heel) makkelijk huilde. Niet kunnen huilen bij depressie, hoe komt dat? En als huilen wel gezond voor me zou zijn, hoe kan ik er iets aan doen? Heeft u tips als je niet kan huilen bij depressie?

Het advies
Of huilen nu echt gezond is, is nog maar de vraag. Ik zeg weleens: er is vooralsnog weinig reden dat Minister Klink iedereen aanraadt om elke maand maar eens een paar keer flink de tranen de vrije loop moet laten, omdat dat zo gezond is.
Niet kunnen huilen bij depressie: zo zit dat
Wat betreft niet kunnen huilen bij depressie: de meningen zijn verdeeld over hoe belangrijk huilen is bij een depressie. Enerzijds stellen velen dat veel huilen een aanwijzing kan zijn dat men depressief is (vragenlijsten moeten heel vaak zo gescoord worden); anderzijds wordt er door clinici ook wel op gewezen dat een ernstige depressie juist gepaard gaat met een onvermogen om te huilen (inderdaad, wel willen, maar niet kunnen).
De rol van antidepressiva bij niet kunnen huilen
Heel vervelend is dat het gebruik van antidepressiva hier doorheen speelt. De zogenaamde SSRIs (zoals Prozac) maar ook andere antidepressiva staan er om bekend dat ze al in heel lichte dosis een remmende invloed hebben op het huilgedrag. Als je die gebruikt wordt het dus een lastig verhaal om daar iets tegen te doen. Als dat niet zo is, dan zou een psycholoog met bepaalde technieken kunnen leren om weer te gaan huilen.
Lees hier meer over het onderzoek van Psychologie Magazine naar de vraag waarom we huilen