Als abonnee ontvang je als één van de eersten de nieuwste Psychologie Magazine gratis thuisbezorgd.

De effecten van mondkapjes op het herkennen van emoties

Bijna 14.000 mensen testten op psychologiemagazine.nl hoe goed ze nog emoties konden lezen onder een mondkapje. Gemiddeld hadden ze 6 van de 10 foto’s goed.

Benieuwd of jij hoger scoort? Ga naar psychologiemagazine.nl/mondkapjestest.

Kun jij gezichten lezen onder een mondkapje?
TEST
Doe de test »

Kun jij gezichten lezen onder een mondkapje?

Hoe voelen de mensen op onderstaande foto’s zich? Die vraag is sinds de invoering van de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer een stuk lastiger te beantwoorden, zegt emotie-expert en hoogleraar Agneta Fischer van de Universiteit van Amsterdam. Waar we normaal gesproken iemands hele gezicht kunnen lezen om in te schatten hoe diegene zich voelt, moeten we het nu doen met alleen de bovenste helft.

Uit eerder onderzoek van Fischer bleek al dat we vooral positieve emoties minder goed kunnen lezen door gezichtsbedekking. ‘Bij heel sterke emoties heeft gezichtsbedekking weinig invloed,’ stelt ze. ‘Wanneer iemand breeduit lacht, zie je dat nog wel aan de ogen en hoor je het in de toon van de stem.’

Maar bij subtielere varianten, zoals een glimlach, wordt het lastiger. En daar bestaan dan ook nog eens veel soorten van. Zo is een verontschuldigende glimlach niet te zien onder een mondmasker. ‘Hierdoor interpreteer je een situatie eerder negatief.’

Opvallend: de waarneming van negatieve emoties heeft minder te lijden onder mondkapjes. ‘Negatieve emoties, zoals verdriet, zijn makkelijker te herkennen aan de ogen,’ aldus Fischer. Daarnaast imiteren we normaliter onbewust de gezichtsuitdrukking van de ander, zegt ze, zodat we beter begrijpen wat in hem of haar omgaat.

Dit wordt in de literatuur emotional mimicry genoemd. ‘Ook dát lukt minder goed wanneer je de helft van het gezicht niet ziet, wat zijn weerslag heeft op de mate waarin we empathie voelen voor de ander.’ Fisher verwacht daarom dat de mondkapjes kunnen bijdragen aan spanningen in het openbaar vervoer, zeker nu mensen zich sowieso al wat meer gestrest voelen.

Wat we eraan kunnen doen? Volgens Fisher helpt het al als mensen zich bewust zijn van dit effect. ‘Naast de regels die al gelden, zullen vervoersbedrijven reizigers moeten vragen geduld en mededogen te tonen. Naar elkaar én naar het personeel.’

auteur

Marloes Zevenhuizen

Mensen inwijden in de wondere wereld van de psychologie – niets vind ik leuker dan dat. En waar kan dat beter dan bij Psychologie Magazine?

» profiel van Marloes Zevenhuizen

Lees ook deze artikelen

Kun jij gezichten lezen onder een mondkapje?
Test

Kun jij gezichten lezen onder een mondkapje?

Mondkapjes zijn al verplicht in het openbaar vervoer en in de supermarkt, maar waarschijnlijk binnen...
Lees verder
Creatiever en relaxter: dit doen bomen voor je brein
Branded content

Creatiever en relaxter: dit doen bomen voor je brein

Wandelen in de natuur werkt niet alleen stressverlagend, bomen zouden ook nog eens ontstekingsremmen...
Lees verder
Dankbaar dat ik nog leef
Interview

Dankbaar dat ik nog leef

Deze drie mensen deden een zelfmoordpoging, maar zijn nu dankbaar dat ze nog leven. ‘Ik wilde hele...
Lees verder
Dankbaar dat ik nog leef
Interview

Dankbaar dat ik nog leef

Deze drie mensen deden een zelfmoordpoging, maar zijn nu dankbaar dat ze nog leven. ‘Ik wilde hele...
Lees verder
De evolutie van ons gedrag
Artikel

De evolutie van ons gedrag

Waarom zijn we jaloers, oorlogszuchtig, bang voor vreemdelingen? Volgens de evolutionaire psychologi...
Lees verder
Ik schaam me voor mijn tranen
Advies

Ik schaam me voor mijn tranen

Beste Roos, Veel mededogen? Het is voor mij een ongrijpbaar begrip. Ik lijd veel om het lijden van a...
Lees verder
Muriël is bipolair: ‘Ik dacht dat die ups en downs normaal waren’
Interview

Muriël is bipolair: ‘Ik dacht dat die ups en downs normaal waren’

Muriël (47) kreeg op haar dertigste te horen dat ze een bipolaire stoornis heeft. ‘Ik kon alleen ...
Lees verder
Ik moest huilen tijdens een sollicitatie
Advies

Ik moest huilen tijdens een sollicitatie

Beste Jolet, Onlangs had ik een sollicitatiegesprek waarin diep werd ingegaan op mijn persoonlijkhei...
Lees verder
Vrouwen reageren emotioneler
Kort

Vrouwen reageren emotioneler

Het vrouwenbrein verwerkt emoties op een andere manier dan mannenhersenen: vrouwen reageren emotione...
Lees verder
De emotioneel intelligente leider weet de juiste snaar te raken
Recensie

De emotioneel intelligente leider weet de juiste snaar te raken

Mensen ontlenen hun emoties aan degenen die boven hen staan, schrijft Daniel Goleman in zijn nieuwst...
Lees verder
127047