De vraag
Hoe word ik minder gevoelig voor de stemming van anderen?
Hallo mevrouw,
Ik pik erg snel de stemmingen van mensen om me heen op. Het probleem is dat ik dan ook zelf last krijg van die stemming (die vaak neerslachtig is) en ik daardoor mezelf extra belast. Hoe kan ik andermans gevoelens beter bij hen laten en niet mij zelf hierdoor laten beïnvloeden?
Groeten van Marieke

Het advies
Expert
Marian van den Beuken
Expert hooggevoeligheid
Beste Marieke,
Veel hooggevoelige mensen wonen als het ware niet helemaal in hun eigen lichaam. En als de eigenaar niet thuis is, kunnen allerlei ‘indringers’ hun slag slaan. Hoe kun je nou beter in je eigen lichaam gaan wonen? Daar zijn allerlei manieren voor.
Een hele simpele is deze: Ga met je aandacht naar binnen en neem waar hoe je ademhaling gaat. Volg je adem zo precies mogelijk van buiten naar binnen en van binnen weer naar buiten en kijk wat er allemaal in je lichaam gebeurt. Wees je zo bewust mogelijk van je lichaam en neem daar dagelijks ook tussendoor echt de tijd voor.
Bijvoorbeeld als je wakker wordt, blijf dan nog even liggen en voel je lichaam. Voel hoe de onderkant van je lichaam de matras raakt. Voel hoe het beddengoed op je huid aanvoelt. Scan je lichaam als het ware van top tot teen en neem waar wat je voelt. Als je loopt, ga dan met je aandacht naar je voeten. Loop zo een tijdje. Voel hoe de grond onder je voeten aanvoelt en hoe jouw voeten de grond raken. Voel hoe je in iedere stap die je zet, woont.
Een mooie manier om je lichaam beter te gaan voelen, is Chi Neng Qigong, een Chinese bewegingsleer voor het versterken van zowel lichaam als geest. Door de eenvoudige, sierlijke oefeningen stimuleer je de doorstroom van energie (Qi) en krijg je een ontspannen en krachtig lichaam. Kijk voor meer informatie op www.chineng.nl. Daar kun je ook vinden of er in jouw plaats een instructeur is.
Helaas zijn er voor jouw probleem geen instant oplossingen. Het is een kwestie van regelmatig doen, zodat je het contact met je lichaam steeds meer verstevigt.
Vriendelijke groet,
Marian van den Beuken
• Marian van den Beuken heeft een eigen praktijk als coach en bewustzijnstrainer. Ze kent hooggevoeligheid vanuit haar eigen ervaring en vanuit haar werk. Ze geeft eens per seizoen een nieuwsbrief uit op internet.Meer lezen? Marian van den Beuken schreef: Hooggevoeligheid als uitdaging, Hooggevoeligheid als levenskunst en Hooggevoeligheid als kracht uitgegeven bij Ankh-Hermes.
Meer informatie op www.gevoeligheidalskracht.nl