De vraag
Bang om alleen in huis te zijn
Ik ben een 25-jarige vrouw en ik ben bang in het donker als ik alleen thuis ben. Dan heb ik fantasieën over inbrekers die mij de gruwelijkste dingen aandoen.
Ik woon met mijn vriend in een appartement op de tweede verdieping. Dat lukt net. Als ik alleen thuis ben, controleer ik alle hoekjes en kan dan zonder problemen slapen. Maar ik wil graag in het bos wonen in een huis met een tuin. Als ik eraan denk dat ik daar in mijn eentje zou slapen, breekt het angstzweet me uit. Wat nu?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het is goed dat u een doel heeft: uw droomhuis in het bos. Begin ermee om het alleen thuis zijn niet meer te vermijden. Vermijding houdt de angst in stand.
Oefenen in alleen thuis zijn
Ga dus oefenen – eerst in een makkelijk huis en dan steeds moeilijker. Boek een vakantie in een boshuisje, slaap eerst samen met uw vriend in een kamer, neem dan ieder een eigen kamer en probeer daar ook alleen te slapen. Blijf op deze manier oefenen. Een dergelijke specifieke angst komt heel vaak voor en is goed af te leren. Lukt dat u niet, zoek dan hulp via de huisarts.