De vraag
Hoe kan ik dat zinloze gepieker minimaliseren?
Beste Ad Kerkhof
Ik volg momenteel de online training Stoppen met piekeren van Psychologie Magazine. Ik heb inmiddels het volgende stappenplan bedacht om het zinloze te minimaliseren:
Oplossing voor zinloze piekergedachte:
Jezelf de vraag stellen: ‘Wat schiet ik hiermee op?’
Indien niks, dan heeft het geen zin om te piekeren. Door te piekeren verandert de zaak niet. Je kunt er achteraf toch niets meer aan veranderen, daardoor kun je maar beter met leukere dingen bezig zijn.
Oplossing als ik met mijn gedachten steeds hetzelfde cirkeltje doorloop:
Een tijdslimiet bepalen om met een gedachte of iets dergelijks bezig te zijn. Kom ik na dit tijdslimiet niet op een oplossing, opschrijven voor een later geschikt moment. EN NIET MEER AAN DENKEN, want je maakt jezelf hierdoor alleen maar moeilijker, als je langer doorploetert kost het alleen maar tijd, wat niets oplevert. Oplossing: verdergaan met heel wat anders, boek dicht!!
Als later wel de oplossing boven water komt, zelf de vraag stellen: ‘Is dit redelijk belangrijk in de verhouding tot het geheel?’ Vaak is dit niet zo.
Toch merk ik dat ik nog dagelijks onnodig aan het piekeren ben wat mij het “leven in het hier en nu” belemmert. Heeft u enige raad?
Groeten van Spier

Het advies
Expert
Ad Kerkhof
Piekerexpert
Beste Spier,
De opdracht die je jezelf in hoofdletters stelt: EN NIET MEER AAN DENKEN is waarschijnlijk een te moeilijke opdracht. Daarmee verbied je jezelf aan een probleem te denken, en als gevolg daarvan verhoog je de kans dat je er juist wel aan gaat denken. Zoals wij allemaal geneigd zijn om juist te doen wat verboden is. Probeer maar eens vijf minuten niet aan een roze olifant te denken.
Wat denk ik beter werkt is om ER JUIST WEL AAN TE DENKEN MAAR NIET LANGER DAN 5 MINUTEN EN INDIEN NODIG IN DE REST VAN DE DAG NOG EENS MAXIMAAL 5 MINUTEN. En als je er aan denkt bij jezelf te beseffen dat het niet erg is om eens 5 minuten te piekeren, ook al weet je dat het waarschijnlijk niet naar een oplossing leidt.
Wees een beetje accepterend naar jezelf toe en accepteer af en toe wat gepieker maar probeer het te reguleren tot piekerkwartiertjes of piekermomenten. Als je al te streng bent voor jezelf (BOEK DICHT EN NU IS HET AFGELOPEN), dan wordt het moeilijker om je gepieker uit te stellen, en ga je als gevolg daarvan misschien jezelf kwalijk nemen dat het niet meteen helemaal lukte.
Daarom: stel haalbare doelen, met kleine stapjes. Een tijdslimiet stellen is OK, al te streng je er aan houden kan de zaak weer bemoeilijken. Soms lukt het niet of niet helemaal, en dat is ook niet erg. Door veel te oefenen gaat het vast wel lukken. Overigens, als je je piekergedachten VOLKOMEN ZINLOOS noemt, dan denk je ook wel zwart-wit. Want piekergedachten zijn nooit helemaal zinloos, ze komen op omdat je je ergens door bedreigd voelt en daarom zijn piekergedachten een manier van zelfbescherming. Zinloos zijn ze dus niet.
Alleen als je er te veel van toepast dan wordt zelfbescherming uiteindelijk een zelfkwelling. Daarom kun je je beter voorhouden dat piekergedachten in zoverre zinvol zijn dat ze je op een probleem of dreiging wijzen, het blijven steken in piekergedachten is echter niet zo’n goede oplossing. Er zijn betere.
Met vriendelijke groet,
Ad Kerkhof