De vraag
Hoe kan ik deze affaire loslaten?
Een affaire loslaten, hoe doen mensen dat? Al vijf jaar heb ik contact met een man die soms alle aandacht voor me heeft (heel veel belangstelling en complimenten etc.) en me soms compleet negeert. Dan heeft hij het druk met van alles en nog wat, en hoor ik weer een tijdje niets.
Het probleem is dus dat ik steeds op hem ga wachten. Ik check -tig keer per dag of ik mails, sms-jes of app-jes heb. Zo’n periode kan zo’n week of twee duren, en daarna zoekt hij me weer op. En dan stuurt hij soms meerdere keren per dag een berichtje, en wil dagelijks chatten. Ik bloei dan helemaal op maar ik weet dat hij een tijdje later, zomaar weer één of twee weken ‘weg’ is.
Deze man is getrouwd, en eerst werkte ik met hem samen. Toen zag ik hem dus regelmatig – en kreeg ik ook af en toe een kus. Maar sinds ruim een half jaar werkt hij ergens anders en zie ik hem nog maar héél af en toe. Ik word daar heel verdrietig van omdat ik hem mis, maar hij schijnt daar veel minder last van te hebben.
Als ik zeg dat ik het vervelend vind dat hij niet aangeeft dat hij het weer druk heeft met andere dingen – zodat ik er rekening mee kan houden en niet op hem ga wachten – zegt hij dat ik nooit op hem moet wachten. Hij komt wel weer zegt hij. Maar ik blijf het vervelend vinden. Ik word er onrustig van. Ik wil deze affaire loslaten maar het lukt me niet, al vijf jaar niet… Ik denk dat het komt omdat hij de enige is die me complimentjes geeft en me, héél af en toe, een goed gevoel geeft. Als ik dat ook nog moet missen denk ik dan. Maar uiteindelijk geeft het me vaker een rotgevoel.

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Een duidelijk verhaal waarin ik veel verdriet en eenzaamheid voel. Wat ik ga zeggen zal dit gevoel in eerste instantie niet wegnemen en eerder versterken, maar ik hoop dat het je op de lange termijn kan helpen.
De affaire loslaten – een kwestie van (niet) willen
De feiten liggen helder op tafel. Hij is getrouwd en geeft duidelijk aan dat je niets structureels van hem hoeft te verwachten. Dit is heel eerlijk van hem en in die zin is het dus vooral de vraag wat jou bij hem houdt. Als je hem echt wilt loslaten is het dus vooral de vraag waarom jij hem zelf niet loslaat, aangezien hij dat andersom wel regelmatig doet. Ik weet dat dit pijnlijk is, alsof ik zout in een open wond strooi, maar zo zie ik de feiten nu eenmaal.
Op zoek naar je eigen motieven
Het ligt dus bij jou. Waarom blijf je jezelf pijnigen met onrealistische hoop en verwachtingen? Als ik iets heb geleerd in mijn vak, dan is het wel dat ieder gedrag een positieve functie heeft. Ook jouw gedrag (je afhankelijk maken van hem) heeft wel degelijk een positieve functie.
En nu wil je vast wel weten welke. Ik denk (maar dat is gissen) dat het positief kan zijn om je aan een onbereikbaar iemand vast te klampen omdat je dan niet door hoeft met je leven. Ik heb zelf een jaar lang gedacht dat ik uiteindelijk herenigd zou worden met een ex. Dit gaf me veel verdriet, maar ook steun! Je mag blijven dromen op die manier, je kunt blijven hopen. En in de tussentijd hoef je je niet te binden aan iemand anders. Je legt je hart bij wijze van spreken tijdelijk in een kluis, waardoor niemand erbij kan en dat hart dus veilig is.
De affaire loslaten begint met dit besef
En dus is mijn mening dat je uit veiligheid bij hem blijft. Je weet wat je (niet) kunt verwachten. Door jezelf maar te blijven voeden met hoop en dromen, hoef je voor even niet het gevoel te hebben dat je helemaal alleen bent. Uiteindelijk word je hier juist alleen maar eenzamer van. Hem loslaten begint dus met dit besef. Ik hoop dat je snel de kracht en bereidheid vindt om, in plaats van hem, je eigen eenzaamheid te omhelzen.
Lees ook de verhalen van deze drie mensen en hun affaire die nooit, maar dan ook nooit, mag uitkomen