De vraag
Waarom kleineert mijn vriendin me?
Ik heb een vriendin die op het eerste gezicht heel aardig is en altijd klaarstaat als je haar nodig hebt. Ze kraakt echter bijna alles af wat ik doe. Zij studeert geneeskunde en ik psychologie, maar ze doet alsof je voor psychologie niet echt hoeft te studeren. En zo gaat het met alles. Ik weet niet of ze zich ervan bewust is.
Het lijkt alsof ze steeds wil bewijzen dat ze beter is dan ik. Ik voel me gekwetst en gekleineerd. Heeft het misschien iets met jaloezie te maken? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ik denk dat het eerder onzekerheid is dan jaloezie. Het lijkt of je vriendin constant bezig is met zich af te vragen of ze wel voldoet. Daardoor betrekt ze alles wat ze hoort op zichzelf. Ze vergelijkt zichzelf met jou en zoekt naar argumenten dat zij beter is. Waarschijnlijk weet ze dit niet van zichzelf. Begin dus met het vriendelijk aan haar te vertellen, liefst met heel concrete voorbeelden en zonder haar verwijten te maken.
Wat verder helpt is als je belangstelling toont voor haar onzekerheid. Als ze bijvoorbeeld zegt ‘Voor geneeskunde moet je veel meer leren,’ vraag dan ‘Vind je je studie zo zwaar, maak je je zorgen?’ Hopelijk kun je dan samen praten over haar onzekerheid. Je kunt ook verandering teweegbrengen door zelf anders te doen. Je zult vermoedelijk automatisch anticiperen op kritiek van je vriendin, door wat extra stellig of trots te praten. Dat is een heel logische reactie, maar als je meer onzekerheid kunt tonen, zal je vriendin minder hoeven ‘opscheppen’. Het is fijn als twee vriendinnen elkaar kunnen steunen in het bestrijden van hun onzekerheid.