Beter leren luisteren in 4 stappen

Iedereen wil gehoord worden. Waarom luisteren we dan zo slecht? Bijvoorbeeld omdat ons brein praten over jezelf net zo lekker vindt als seks. Maar met aandacht luisteren valt een wereld te winnen. Beter luisteren in vier stappen

cijfer eenMaak luisteren belangrijk.We denken dat luisteren een automatisch proces is, waaraan we geen aandacht hoeven te besteden, zegt luisterexpert Andrew Wolvin van de Purdue-universiteit. Goede luisteraars erkennen volgens hem dat ze partners zijn in de communicatie en dat ze de verantwoordelijkheid delen voor de uitkomst van een gesprek.

cijfer tweeHoud je aandacht erbij.Omdat we genoeg hersencapaciteit hebben om tijdens het luisteren ook andere dingen te doen, is het belangrijk om de aandacht actief bij het gesprek te houden. Stel vragen, let op iemands lichaamstaal en zorg dat er geen afleiding is. Laat je mobiel in je tas zitten; onderzoekers aan de universiteit van Essex ontdekten dat zelfs al de aanwezigheid van een telefoon op tafel tot gevolg heeft dat we tijdens een gesprek minder verbondenheid voelen.
cijfer drieZet je mening tijdelijk opzij. Probeer eerst goed te begrijpen wat de ander precies zegt alvorens je eigen mening of gedachte te geven. Mindfulness-deskundige Frances Hennessey voegt daaraan toe: ‘Wees je bewust van een neiging om te onderbreken, ongeduldig te zijn of iemands zinnen af te maken. Doe je dat toch, verontschuldig jezelf dan en ga weer terug in de luistermodus.’ Volgens de beroemde therapeut Carl Rogers is een groot obstakel bij interpersoonlijke communicatie dat we vanuit ons eigen referentiekader opereren: we vormen ons direct een oordeel over wat de ander zegt en daardoor luisteren we niet meer. Dit geldt vooral wanneer er sterke emoties spelen.
cijfer vierWees terughoudend met eigen ervaringen. Hoe sterk de aandrang ook is, probeer de neiging te onderdrukken om direct met eigen ervaringen op de proppen te komen, óók als iemand zijn problemen deelt. ‘Onze intentie is te zeggen: je bent niet de enige. Maar door ons eigen verhaal te vertellen, lopen we het risico de boodschap over te brengen dat we niet luisteren en het verhaal van de ander ons niet interesseert,’ zegt managementexpert Raj Soin van de Wright State-universiteit. ‘Dat wil niet zeggen dat het nooit nuttig is je eigen ervaringen te delen. Dat kan geruststellend werken. Maar houd je wel een beetje in.’

auteur

Marloes Zevenhuizen

Mensen inwijden in de wondere wereld van de psychologie – niets vind ik leuker dan dat. En waar kan dat beter dan bij Psychologie Magazine?

» profiel van Marloes Zevenhuizen

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Al ruim 12 jaar ben ik (40) vrijgezel

Lees verder
Column

Dromen

We gingen dus naar een boot kijken. Niet dat we een boot nodig hebben – er is al een boot in de fa...

Lees verder
Advies

Mijn ouders luisteren nooit

Lees verder
Advies

Mijn vriend ontloopt mijn broer

Lees verder
Artikel

Leren luisteren

Lees verder
Advies

Mijn man reageert zijn frustraties af op mij

Lees verder
Verhaal

‘Dat heb ik nou ook…’

Lees verder
Artikel

Creatief luisteren

Lees verder