De vraag
Mijn ex-minnaar wil zijn dochter zien
Beste Jolet
Zes jaar lang ben ik iemands maîtresse geweest. Vier jaar geleden kreeg ik een dochter van deze minnaar. Hij erkende haar niet en keek niet naar haar om. Wel is hij nog drie jaar bij mij gekomen voordat hij onze relatie verbrak. Nu wil hij onze dochter bij zijn gezin betrekken (zijn vrouw weet ervan). Zelf voel ik daar niets voor. Ik heb jarenlang verdriet gekend en wil nu alleen door – dat lukt heel aardig. Ik voel me schuldig als ik mijn kind haar vader onthoud. Maar ik vind het moordend om mijn kind achter te laten in een vreemd gezin. Graag een neutraal advies.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Ik begrijp uw verwarring. Drie jaar lang was hij een minnaar en geen vader, en nu wil hij ineens een vader worden terwijl hij geen minnaar meer is. Ik vermoed dat u zich pas een mening kunt vormen als u begrijpt waarom hij dat wil. Dan weet u ook waar u ‘ja’ tegen zegt. Hoe stelt hij zich zo’n omgang in de praktijk eigenlijk voor? Komt hij met zijn vrouw op de verjaardag van uw dochter? Dat lijkt me extreem ongemakkelijk. De eenvoudigste uitvoering van de vaderband is als hij haar regelmatig komt ophalen voor een uitje. Helaas kunt u uw dochter alleen een vader geven als u bereid bent hem op zijn minst op een neutrale manier te ontmoeten.
Dit is een heel lastig dilemma. Bedenk dat dit probleem niet helemaal aan hem te wijten is – u bent immers voor vijftig procent verantwoordelijk voor deze zwangerschap. Ik vind het een teken van moederliefde dat u uw dochter een vader gunt, maar ik adviseer u om uzelf niet zodanig te forceren dat er voor u en uw dochter een heel gespannen situatie ontstaat. Zou het beter zijn om nog een jaar of twee te wachten en dan de zaak opnieuw te bekijken?
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, april 2007