De vraag
Ze is liever bij haar vader
Beste Jolet,
Mijn dochter van 4 trekt erg naar haar vader. Sinds haar eerste jaar zijn we co-ouders. Zodra ze bij mij is, wil ze terug naar hem. Als ze gestraft wordt, is het hetzelfde liedje. Dat vind ik heel moeilijk, de tranen staan me dan in de ogen en ik kan er soms niet van slapen. Ik vraag me af of het niet beter is haar haar zin te geven.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U hoeft haar opmerkingen niet zo zwaar te nemen. Dit lijkt me vooral een manier om haar ongenoegen te uiten. Geef niet toe en blijf rustig. Zeg gewoon: nu kun je niet naar papa, maar dan-en-dan ga je weer.
Misschien kunt u haar leren om haar ongenoegen anders uit te drukken, bijvoorbeeld door te vragen: waarover ben je boos? Of door te zeggen: ‘Ik snap dat je het niet fijn vindt dat je straf krijgt’ zonder in te gaan op haar vader. Zeg ook eens: ‘Ik ben blij dat je het daar zo fijn hebt’, want uw dochter denkt misschien inmiddels dat ze het niet leuk mag vinden bij haar vader.
Het belangrijkste is: trek het u niet aan. Het is echt geen weloverwogen vergelijking tussen haar vader en moeder. Bent u onzeker geworden door de scheiding? Volg dan eens een oudercursus, bijvoorbeeld via gordon-cursussen.nl.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp