De vraag
Ik wil aardig gevonden worden
Ik heb faalangst in het contact met andere mensen. Ik wil heel graag aardig gevonden worden, waardoor ik me onbewust aanpas aan wie er dan ook bij me in de buurt is.
Het put me enorm uit en ik kom niet meer aan mezelf toe. Ik ben mezelf in de loop der tijd kwijtgeraakt. Als ik de wortel van het probleem (faalangst) aanpak, hoop ik dat ook de andere gevolgen verdwijnen. Maar hoe pak ik die faalangst aan?

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
Ten eerste ben je in goed gezelschap. Ruim zestig procent van de mensen is bekend met sociale angst.
Sociale angst – wat is dat?
Sociale angst kun je definiëren als een ongemakkelijk gevoel, als overmatig bewust zijn van jezelf en van emotionele spanning wanneer je je in sociale situaties bevindt.
De kern van sociale angst is angst om negatief beoordeeld te worden door anderen. Je bent zo bezig met wat anderen van je vinden en wilt zo graag aardig gevonden worden, dat je op den duur niet eens meer weet wie je zelf eigenlijk bent.
Altijd bezig met aardig gevonden willen worden: zo stop je ermee
Je kunt een aantal dingen doen om je faalangst om níet aardig gevonden te worden te lijf te gaan.
• Weet je waarom je het zo belangrijk vindt dat anderen je positief beoordelen? Als je dit weet ben je bij de bron van je angst: je hiervan bewust worden is de eerste stap. Vervolgens zal je deze gedachten moeten toetsen op hun realiteit.
• Houd je meer bezig met dingen die je zelf echt leuk en interessant vindt om te doen. Dan ben je minder gericht op wat anderen van je vinden en kun je op een rustige manier een gevoel van bekwaamheid ontwikkelen. Het gevoel van vertrouwen in eigen kunnen dat je dan ontwikkelt komt in de plaats van de faalangst.
• Zoals voor alle angsten geldt: de weg uit de angst gaat dwars door de angst zelf. Alleen door uitdagingen aan te gaan en jezelf de ruimte te gunnen om te falen kun je een gezond vertrouwen in eigen kunnen opbouwen.