De vraag
Ik wil af van die trillende handen
De laatste maanden beginnen mijn handen steeds vaker en meer te trillen als ik in een (voor mij) vreemde omgeving kom.
Verlegenheid is mij zeker niet vreemd, maar juist nu ik dat probeer te overwinnen, krijg ik hier last van. Het is soms een sociale barrière. Kan dit met verlegenheid te maken hebben of niet?

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Trillende handen kunnen zeker samenhangen met verlegenheid, vooral als je er last van hebt in voor jou spannende sociale situaties. Het is een manier waarop de spanning bij jou naar buiten komt.
Waarom juist nu trillende handen
Dat je juist nu je probeert je verlegenheid te overwinnen last krijgt van trillende handen, kan komen omdat je nu heel bewust bezig bent met je verlegenheid. Je doet erg je best om niet verlegen te zijn, wilt dat ook niet en mag het misschien ook niet van jezelf. Kortom, je wilt niet falen. Daarmee schroef je de spanning voor jezelf nog verder op.
Wat kun je ertegen doen?
Wat je ertegen kunt doen, is niet te veel op je trillende handen letten. Erop letten geeft je namelijk een opgelaten gevoel. Je slaat ervan aan het piekeren (‘als ik maar niet weer ga trillen’), of het zorgt ervoor dat je van jezelf baalt (‘dat stomme getril ook’). Dat verergert je verlegenheid.
Van spanning naar ontspanning: oefeningen tegen trillende handen
In plaats van de spanning verder op te voeren, is het de kunst deze af te bouwen. Doe vóór een spannende situatie een ontspanningsoefening, of let tijdens sociale situaties op je ademhaling. Maak deze zo rustig mogelijk en voel hoe je daar kalmer van wordt. Dat helpt niet alleen om te ontspannen, maar ook om je aandacht af te leiden van je trillende handen. Grote kans dat het trillen verdwijnt als je daar niet meer op let of wat meer ontspant.