De vraag
Ik vind opstijgen en landen zo eng
Beste Jenet,
In principe ben ik niet bang om te vliegen. Alleen tijdens het opstijgen en landen voel ik me soms gespannen. Vooral als de landing wordt ingezet boven zee, en er geen vliegveld in de buurt te zien lijkt te zijn.
Wat kan ik doen om die spanning tijdens opstijgen en landen te verminderen?
Groetjes,
Margaretha

Het advies
Beste Margaretha,
Sommige landingsbanen liggen inderdaad vlak aan zee, waardoor je tot vlak voor de landing alleen maar water onder je ziet.
Allereerst: vind het niet zo erg dat je het spannend vindt, dat mag. Verzet je daar niet tegen, dat maakt het alleen maar erger. Kijk vervolgens wat je zelf doet, wat de spanning in standhoudt. Hou de ademhaling laag (in de buik) en traag en ga er als een zoutzak bij zitten of beweeg juist een beetje. Zet je in ieder geval niet schrap. Hou je gedachten bij de feiten, dus blijf in het hier-en-nu (angstige gedachten gaan vaak over de toekomst en beginnen vaak met ‘stel dat….’. Dan zijn ze dus al niet waar, want je kan de toekomst niet voorspellen).
Realiseer je dat je in een vliegtuig zit dat aan het landen is, iets wat dagelijks duizenden keren gebeurt en volstrekt veilig is. Keer tot slot niet in jezelf, daarmee voed je nare gedachten. Blijf in contact met je omgeving, kijk om je heen en geniet als het kan van het uitzicht!
Heb je de vlieg APP van stichting VALK al? Die kan erg behulpzaam zijn met veel goede informatie over het vliegen, maar ook met prettige ontspanningsoefeningen.
Vriendelijke groet,
Jenet van Lubek, GZ psycholoog Stichting VALK