De vraag
Hoe stuur ik de rampscenario’s in mijn hoofd bij?
Beste Fred,
Ik laat me vaak (onbewust) meeslepen in negatieve gedachtenscenario’s. Hoe kan ik die stoppen of in ieder geval bijsturen? Deze scenario’s zijn totaal onrealistisch maar doen wel een aanslag op mijn zelfvertrouwen.
A M

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste A M,
Je interne criticus zorgt ervoor dat je in een negatieve denkspiraal terechtkomt. Je geeft aan dat jouw negatieve gedachten scenario’s onrealistisch zijn. Het is goed dat je jouw negatieve gedachten hebt opgespoord en dat je je ervan bewust bent dat ze denkfouten bevatten.
Heb je ook al blootgelegd welke denkfouten dit zijn? Het is van belang deze in kaart te brengen, pas dan zul je ze namelijk kunnen weerleggen. Op pagina 56-61 van het boek ‘Denk je sterk’ staan denkfouten beschreven. Lees deze goed door en ga na welke bij jou een rol spelen. De volgende stap is aantonen dat de gedachten onjuist zijn. Hiervoor kun je de ‘ twee-kolommentechniek’ gebruiken (zie hoofdstuk 5 van ‘Denk je sterk’). Deze bestaat uit 3 stappen:
1. Train jezelf in het herkennen en opschrijven van wat de interne criticus tegen je zegt
2. Leer waarom deze gedachten onjuist zijn met behulp van de denkfouten
3. Oefen jezelf in het bedenken van positieve/redelijke gedachten.
Het klinkt alsof jij al een eind op weg bent met de eerste twee stappen. Onderschat niet het belang van de derde stap! Lees de positieve/redelijke gedachten regelmatig door. Dat zal je helpen om de negatieve gedachten te doorbreken. Zodra je merkt dat je weer somberder wordt, besef dan dat het je interne criticus is die de kop opsteekt. En bestrijdt hem met de ‘twee-kolommentechniek’.
Realiseer je dat deze techniek veel tijd en oefening vergt. Je negatieve gedachten en denkfouten hebben lang de tijd gehad om hun gang te gaan en je zelfvertrouwen naar beneden te halen. Het kost tijd en oefening om ervoor te zorgen dat je positieve/redelijke gedachten de overhand krijgen.
Succes ermee!
Groet, Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk en psycholoog Frederike Mewe.