De vraag
Mijn hoogbegaafdheid leidt tot onzekerheid
Beste Fred,
Ik weet inmiddels dat ik hoogbegaafd ben, maar heb tot drie jaar geleden het idee gehad dat ik dom was. Doordat ik vaak veel te snel ga voor anderen, word ik vaak niet begrepen. Ik moet er bijna altijd aan denken dat ik een stapje (of twee) terug moet doen voordat ik iets uit ga leggen, anders haken de meesten al snel af en krijg ik het verwijt dat ik dingen niet begrijp en helemaal op het verkeerde spoor zit. Dit leidt tot frustratie en onzekerheid bij mij. Het is heel lastig om iedere keer te moeten bedenken: ‘Het ligt niet aan mijn denken, maar aan de snelheid van denken van anderen dat ze niet mee kunnen komen. Ik moet dus weer eerst een (paar) stapje(s) terug doen’.
Is het mogelijk dat het ooit een automatisme wordt om bij gesprekken dus op tijd twee stapjes terug te doen ? Voor alle duidelijkheid: Ik hang geen waarde-oordeel aan intelligentie. Hoogbegaafdheid is niet beter dan minder begaafdheid. Soms lijken mensen te beredeneren: Hoe hoger het IQ hoe beter. Ik deel die mening niet.

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Dit klinkt me bekend in de oren. Iedereen die afwijkt van ‘het gemiddelde’ kan daaruit de conclusie trekken dat hij of zij ‘minder’ is. Veel mensen die hoog intelligent zijn hebben daarom de verkeerde conclusie getrokken over zichzelf. Maar probeer te blijven vertrouwen op je eigen unieke mogelijkheden.
Nu je vraag. Ik denk dat het van groot belang is in communicatie (in een groep of 1 op 1) dat je goed observeert of jou denk/redeneerstappen opgepakt wordt door de ontvanger van je boodschap. Dat is een universele wet en wordt nogal vaak vergeten (hoogbegaafd of niet). Door je negatieve associatie met ‘domheid’ is dit bij jou bemoeilijkt. Heel jammer maar niet onoverkomelijk. Het gaat er juist om dat je niet automatiseert op dit vlak maar bewust je oren en ogen openzet om de reacties van je ontvangers te peilen. Het temporiseren van je eigen snelheid en het afstemmen op de ontvanger zal op den duur heel natuurlijk aanvoelen. Veel succes.
Groet,
Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.
Training Vergroot je zelfvertrouwen
Training
Training Vergroot je zelfvertrouwen
• Ontdek waarom vrouwen vaker last hebben van een negatief zelfbeeld
• Zet direct stappen om je zelfvertrouwen te vergroten met behulp van oefeningen en challenges
• Bonusvideo masterclass ‘Overwin het imposter syndroom’ met psycholoog Frederike Mewe
Bekijk de training
Nu maar
79,-