De vraag
Ik ben bang voor de toekomst
Ik heb al veel bereikt in mijn leven: ik heb een huis gekocht, ga binnenkort trouwen met een geweldige man en heb een goede band met mijn familie. Ik ben aan het solliciteren omdat ik (zelf!) een andere baan wil, maar ik merk dat ik voortdurend denk: het zal wel mislukken.
Ik ben bang voor de toekomst en denk steeds dat de mensen erachter zullen komen dat ik niet zoveel kan. Ik blijf maar doemdenken, terwijl ik eigenlijk gelukkig zou moeten zijn.

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Er staat veel te gebeuren in je leven: een huwelijk, een andere baan. Dat zijn grote levensgebeurtenissen. Je hebt er zelf voor gekozen, maar dat betekent niet dat dat allemaal zonder emoties en angst gepaard gaat. Volgens mij hoort dat erbij.
Het is je angst om in de toekomst ‘door de mand te vallen’ die je uit het veld slaat. Die sociale angst komt veel voor. De meeste mensen kennen hem als ze moeten spreken in het openbaar. Het voelt heel dramatisch, je focust helemaal op dat ene moment waarop alles mis zal gaan. Die zogenoemde anticipatie-angst wordt zo groot dat je je vooraf niet kunt voorstellen dat iets goed zal gaan.
Probeer je angst terug te brengen tot normale proporties. Hij hoeft dus niet weg. Het is moeilijk, maar het kan niet mislukken zolang je jezelf niet als ‘mislukt’ ziet. Blijf je sterke kanten benoemen. Als jij je angst leert accepteren, zal er meer ruimte komen voor je geluk. Durf te geloven dat je een goed mens bent die de goede dingen doet en verberg je angsten niet. De mensen om je heen zullen ze begrijpen.