De vraag
Hoe kan ik mij met anderen verbinden?
Hallo Pieternel,
Ik ben man van in de veertig, gescheiden, met twee zoons. Ik werk in de gezondheidszorg. Privé ben ik een einzelgänger. Op mijn werk valt dat mee.
Nog nooit/zelden heb ik mij op mijn gemak gevoeld in een groep mannen. Een op een gaat wel. Ik weet me in groepen vaak geen houding te geven of interesse te hebben in een naaste. Verder heb ik geen small talk. Ik ben graag in gesprek met vrouwen en dan het liefst op persoonlijk vlak, gevoelskwesties.
Toch kan ik mij vaak uitstekend uitdrukken op papier en intermenselijk zo ondoordringbaar zijn/lijken. En emotieloos. Ik ben een gevoelsmens. Ik word snel geraakt door woorden op papier, film, tv of theater. Maar bijna niet/nauwelijks door intermenselijk contact. Wel heb ik enorme afsnoering in mijn keelgebied, een enorme brok.
Ik wilde zelf een paar jaar geleden scheiden. Het was een moeizame relatie. Uitleg is complex. Toch gaat het nu nog niet goed met mij. Ik voel me erg eenzaam en alleen.
Hoe/waarmee/waardoor verbind ik mij met een ander? Een groep? Ik merk in de groep schematherapie (7 pers) dat dit ook een valkuil is.
Groeten van DeSnip

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Hoi DeSnip
Eenzaamheid komt in twee vormen: sociale en emotionele
. Emotionele eenzaamheid is de eenzaamheid die ontstaat als je niemand hebt om op dagelijkse basis lief en leed mee te delen, en om emotioneel intiem mee te zijn. Doorgaans is een partner degene die deze behoeften vervult.
Sociale eenzaamheid ontstaat als je weinig aanspraak hebt, en niet genoeg mensen hebt om leuke dingen mee te doen of mee te kletsen. Vrienden en kennissen voorkomen met name deze vorm van eenzaamheid. Ik heb het idee dat je van beide last hebt. De eerste zul je waarschijnlijk houden zolang je geen partner hebt. De liefde laat zich echter niet echt afdwingen.
Op sociale eenzaamheid heb je meer grip. Ik krijg het gevoel dat je geen contacten hebt of alleen contacten die meteen de diepte ingaan of heel serieus zijn. Het zijn echter vaak de kleine, luchtige gesprekjes en een gevoel voor humor die een gevoel van verbinding teweeg brengen met anderen, niet per se de diepgravende gesprekken. Probeer daar eens mee te experimenteren.
Smalltalk kun je namelijk best leren. Lees maar eens het boekje dat ik in een ander antwoord noemde (Een praatje maken, van Marjolein van Burik) en maak bewust een praatje met de groenteboer, cassiere of bakker en trek er op uit. Ga ook eens voor jezelf na waar je speelsheid gebleven is. Waarom heb je geen smalltalk? Waarom kun je niet zomaar wat babbelen en ouwehoeren? Ook jij bent een kind geweest dat hield van spelen, experimenteren, lachen en leren. Waar is dat deel van jezelf gebleven?
Waardoor ben je je zo gaan terugtrekken in je schulp? Probeer er eens zicht op te krijgen en het kind in je aan te boren. Misschien is dit iets om in schematherapie te bespreken. Ga ook sporten, en kom in je lijf te zitten. Dat klinkt misschien raar, maar door veel nadenken ga je steeds meer in je hoofd leven en voel je je steeds vervreemder van andere mensen.
Van teveel nadenken word je bovendien niet spontaner, luchtiger, speelser en grappiger. Ga je sporten, doe dat dan het liefst samen met andere mensen. Dat hoeft niet per se in een mannenteam te zijn, aangezien je dat tegen lijkt te staan. Ook bijvoorbeeld bij vechtsporten kom je anderen tegen. Samen iets doen geeft gespreksstof en schept een band. Duidelijk is in ieder geval dat het balletje bij jou ligt. Begin klein en verwacht niet teveel, maar doe wel wat.
met vriendelijke groet,
Pieternel Dijkstra
Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal psycholoog en bestuurskundige en werkt als freelance onderzoeker, docent, schrijfster en testmaker. Pieternel is gespecialiseerd in relatieprocessen, binnen zowel werk-, vriendschappelijke als romantische relaties. Op www.pieterneldijkstra.nl kunt u meer lezen over haar werk.
Boeken die u kunnen interesseren zijn:
• Overleven in relaties (2009). Pieternel Dijkstra en GertJan Mulder, uitgeverij Bert Bakker, ISBN 9789035134034
• Zelfverzekerd door het leven (2009). Pieternel Dijkstra, uitgeverij Het Spectrum. ISBN 9789049100506
• Verlegen: meer zelfvertrouwen leren (2003). Uitgeverij: Het Spectrum, ISBN10: 9027479518, ISBN13: 9789027479518