De vraag
Ik voel me snel aangevallen
Beste Lex,
Ik heb nogal moeite met – maar inderdaad aan de andere kant ook bewondering voor – mensen die face to face durven te confronteren. Zelf ben ik best een flapuit en durf ik mijn zegje wel te doen, maar wanneer het voor mij te persoonlijk wordt, weet ik me geen raad. Ik ben overdonderd, voel me aangevallen en heb dan geen antwoord klaar.
Hoe kan ik stap voor stap de rust creëren om mijn gevoel uit te kunnen en durven spreken? Ik heb daar grote moeite mee.
Groeten van Monique

Het advies
Beste Monique,
Je schrijft dat je meestal je zegje wel durft te doen, maar dat dit je niet lukt als het te persoonlijk wordt. Nu weet ik niet precies wat voor jou het verschil uitmaakt tussen de ene en de andere situatie, maar ik denk dat het inderdaad zit in de mate waarin je persoonlijk geraakt wordt. Als dat gebeurt voel je je onmachtig. Of, met andere woorden, jouw ‘Kwetsbare kind’, zoals dat beschreven is in het artikel in Psychologie Magazine (‘Wat je zegt ben je zelf’ april 2009) wordt aangeraakt.
Je vraagt je af wat je moet ontwikkelen om in die situaties je gevoel wel uit te kunnen spreken. Het klinkt paradoxaal, maar mijn advies is: deels dat gevoel uitschakelen. Ik zal het toelichten. Men kan in sociale situaties meer of minder persoonlijk aanwezig zijn. Daar kan jij, als je je er bewust van bent, enigszins in kiezen.
Persoonlijk staat ongeveer gelijk aan gevoel. Je staat dan in een menselijke relatie tot de ander. Als er iets tegen jou gezegd wordt gaat het dan ook snel over jou als mens. En komt het diep binnen. Onpersoonlijk is een meer zakelijke energie. Gevoel speelt in mindere mate mee. De ander, je gesprekspartner, is meer een gegeven waarmee omgegaan moet worden dan een persoon. Gevoel speelt minder een rol, je ervaart meer neutraliteit. Als er dan iets tegen je gezegd wordt kan je het gemakkelijker op juiste waarde schatten.
Je kunt het objectiveren. Het gaat dan minder om jou als mens/persoon. Ik hoop dat je dit kan volgen. Het is niet simpel om op papier het verschil persoonlijk/onpersoonlijk uit te leggen.
Het is veel gemakkelijker om vanuit de onpersoonlijke houding (het deert me minder, ik laat iets wat tegen me gezegd wordt niet zo diep binnenkomen) iets te zeggen over je gevoel, dan vanuit het gevoel, als je persoonlijk geraakt bent.
Probeer in een volgende situatie eens om een meer neutrale/zakelijke houding te vinden (pas op! Dat is niet hetzelfde als onverschilligheid!) en vertel over je gevoel in plaats van vanuit je gevoel.
Succes!
Lex Mulder
• Lex Mulder is trainer en coach en samen met Judith Budde auteur van het boek Drama in Bedrijf, Thema, ISBN 97 890 587 10871, Neem een kijkje op zijn site: www.lexmulder-training-en-coaching.nl