De vraag
Mijn relaties mislukken doordat ik mezelf niet leuk vind
Hoi Fred,
Ik loop altijd hopeloos vast in het ‘begin traject’ bij relatievorming. Juist als het moment daar is dat ik genegenheid wil tonen en bijvoorbeeld de ander wil omhelzen of kussen om gevoelens te uiten, loop ik vast…. en even later is het moment weg. Potentieel toekomstige partners merken dat op en worden naverloop van tijd ‘moedeloos’ van mijn moeite om gevoelens te uiten en te laten zien. Daarbij heb ik in het algemeen sterk de neiging de ander te laten weten dat ik juist niet de juiste persoon ben. Dat gebeurt niet direct, maar door kleine hints. Dat heeft alles te maken met zelfvertrouwen en in hoe verre ik mezelf ‘leuk vind’. Mag ik verwachten dat deze training me daarin vooruit gaat helpen of is mijn problematiek te groot en veel omvattend ?

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Je geeft zelf al aan dat je problemen te maken hebben met jezelf leuk vinden – want: je vindt jezelf niet leuk? Je vindt jezelf ‘t niet waard om leuk gevonden te worden? Je hebt jezelf op de een of andere manier wijsgemaakt dat je jezelf niet al te leuk moet vinden?
Deze en andere vragen zul je gaan onderzoeken tijdens deze training. Je leer je gedachtepatronen bloot te leggen: wat zeg je tegen jezelf op dit soort momenten? Wat ligt er onder die gedachten? Tegelijkertijd leer je op een gezondere manier naar jezelf te kijken.
Negatieve gedachtepatronen kunnen diep ingesleten zijn en het kost tijd om je van die gedachten bewust te worden, en ze vervolgens in te wisselen voor een positievere kijk. Deze training zorgt voor een mooi fundament, en de echte verandering zal komen als je het geleerde vervolgens vasthoudt en in je leven weet in te bedden. Zet ‘m op!
Groet, Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
• Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk en psycholoog Frederike Mewe.