De vraag
Rijden in druk verkeer kost me veel moeite
Beste Jan,
Wat fijn dat ik bij je terecht kan met een vraag over rijangst. Rijden kost me veel inspanning. Vooral op de snelweg wanneer er veel vrachtverkeer is. Bij harde regen durf ik geen vrachtwagen te passeren, vanwege het slechte zicht. Wanneer er vele wegen samenkomen, heb ik het idee dat ik niet alles meer kan overzien. Dan ga ik langzamer rijden.
Ik vertrouw de andere weggebruiker niet. Vind regelmatig dat die te hard rijdt en onverantwoordelijk passeert. Na anderhalf uur autorijden ben ik moe. Bij 100 km/uur heb ik het gevoel alles onder controle te hebben. Rijd ik harder, dan verdwijnt dat gevoel. Vooral wanneer het heel druk is op de weg. In het donker rijden, is een extra complicatie. Ik probeer rijden te voorkomen door de trein te nemen. Dat vind ik meer ontspannen. Toch is het soms noodzakelijk en/of tijdbesparend de auto te nemen. Ook op vakantie. Meestal rijdt mijn partner dan, maar ik vind dat eigenlijk niet reëel. Ik kijk uit naar je antwoord.
Hartelijke groet, Lilian

Het advies
Beste Lilian,
Rijden in druk verkeer of slechte weersomstandigheden, vraagt veel meer van onze capaciteit om (verkeers)informatie te verwerken. Veelal hebben mensen met veel routine in het autorijden dan voordeel omdat ze door gewenning veel signalen uitfilteren die irrelevant zijn in het verkeer. Hierdoor lukt het hen om ook in de drukte en bij slecht weer ontspannen te blijven en niet overalert te worden.
Om drukte in het verkeer ontspannen te kunnen ondergaan, is voor velen routine noodzakelijk. Dit fenomeen treedt niet alleen op tijdens autorijden, maar zelfs bij wandelen door de stad. Als iemand van het platteland een uur door een drukke stad loopt, blijkt deze veel meer uitgeput te zijn door alle indrukken dan iemand die het leven van een drukke stad is gewend.
Wanneer drukke verkeerssituaties veel energie kosten, geven mensen er de voorkeur aan per trein te reizen, met lagere snelheid te rijden of om mee te liften. Daardoor kan men toch uitgerust op de plaats van bestemming aankomen. Het prijskaartje is echter dat men minder oefent en daarmee minder ‘verkeersconditie’ opdoet.
Het is dus een afweging die je moet maken of je jezelf in de luwte wilt houden door het gemak van het openbaar vervoer te kiezen, of veelvuldig wilt meecrossen in het gestreste verkeersleven totdat je zoveel (snelweg)eelt op de ziel hebt dat alle overbodige signalen niet meer binnenkomen.
Naast routine opvijzelen zijn er meer tips. Je kunt leren om juist kijkgedrag aan te meten of je aandacht af te leiden. Bijvoorbeeld: bij het inhalen van vrachtwagens niet de aandacht opzij richten maar naar voren, niet te veel in de binnenspiegel kijken omdat dat een opgejaagd gevoel geeft, elk half uur even een korte pauze nemen, aandacht verleggen door liedjes op de radio te luisteren etc.
Veel reisplezier! Jan van den Berg
Jan van den Berg
Psycholoog Jan van den Berg is werkzaam bij het Angstbehandelcentrum IPZO. Het IPZO is gevestigd in Nijmegen, Den Bosch, Rotterdam, Nieuwegein, Bussum en Rotterdam. Vergoeding van de psycholoog is mogelijk vanuit de basisverzekering. Rijangst wordt veelal aangepakt in combinatie met een gespecialiseerde rijangst-coach.
Bekijk profiel