De vraag
Ik heb nystagmus en kan alleen langzaam autorijden
Ik heb last van rijangst boven een bepaalde snelheid. Ik vind het heel jammer, dat het woord nystagmus niet gebruikt wordt. Er zijn veel mensen met rijangst en nystagmus, maar omdat er volgens neurologen en oogartsen niets aan te doen is wordt het verder niet onderzocht.
Bij nystagmus kan het focussen wel tien keer zolang duren, afhankelijk van de hoeveelheid licht. In het donker is het altijd veel erger. Ik vraag mij af in hoeverre deze continue overbelasting van het autonome zenuwstelsel angst kan opwekken.
Het is bekend dat de serotoninehuishouding sterk afhankelijk is van de hoeveelheid licht. Te veel of te weinig serotonine kan verstrekkende gevolgen hebben. Er zijn inmiddels ongeveer twintig serotoninereceptoren bekend.

Het advies
Oculaire nystagmus is ons als behandelaars bekend. Het is een aandoening die overbelasting kan geven.
Wanneer wel/geen rijtherapie bij nystagmus
Als angstklachten lijken te zijn veroorzaakt door deze aandoening, is dit vaak een uitsluitingscriterium voor behandeling. Als nystagmus slechts een secondair effect is, naast de angst, kan rijangst-begeleiding wél goed helpen. De algemene richtlijnen voor mensen met nystagmus worden dan geïntegreerd in kijkoefeningen, om in ieder geval zo weinig mogelijk last van de klachten te hebben.
Kijkoefeningen (als nystagmus secundair is aan de angst)
Deze kijkoefeningen raden we aan:
• Ga contrasten in lichtsterkte in de auto tegen; gebruik optimale verlichting;
• Vermijd licht dat direct op de ogen valt: ’s avonds en bij laagstaande zon rijden kan problemen geven;
• Zoek naar de hoofdstand waarbij de nystagmus het geringst is – waak voor een ergonomisch verantwoorde houding;
• Bepaal de optimale verhouding tussen in- en ontspannen. Zit niet te lang achter het stuur en begin vooral fit aan een reis;
• Vermijd stress tijdens het autorijden en in het algemeen;
• Gebruik een kijkkader om niet te veel stimuli/overactiviteit waar te nemen.
Helaas is er behalve bovenstaande richtlijnen nog weinig bekend over de behandeling van nystagmus.