De vraag
Angst voor rotondes
Beste Peter,
Sinds anderhalf jaar ben ik de trotse bezitster van een rijbewijs. Ik ben 52 jaar en heb er veel plezier van. Mijn partner laat me sindsdien altijd rijden en ik heb er ook inmiddels heel wat kilometers op zitten. Nu heb ik angst voor grote rotondes met meer banen. Je komt ze niet zo vaak tegen maar als ik er een tegen kom slaat de paniek toe, trillende handen, transpireren en het gevoel dat ik niet meer onder controle heb wat er gebeurt. Zelf vermijd ik ze dus.
Zit mijn partner naast me en komen we er een tegen dan moet ik wel en ik kom er over heen (tot nog toe zonder ongelukken) maar het voelt zeer onveilig voor mij. Nu heb ik zelf gedacht aan rijlessen maar mijn partner denkt niet dat dit zal helpen. Het zit tussen je oren zegt hij, zelf weet ik ook niet of dit nu de oplossing is. Het liefst zou ik stapje voor stapje de confrontatie met zo’n rotonde in mijn eentje aangaan. Maar ja, stapje voor stapje in het drukke verkeer…. Bovendien heb ik weinig richtinggevoel en de angst om een verkeerde afslag te nemen speelt ook nog mee….
Volgens mijn partner moet ik gewoon alleen naar mijn werk gaan met de auto. Ik woon in Ede, werk in Utrecht. Op die route kom ik drie grote rotondes tegen. Zelf lijkt me dit onverantwoord, maar goed hoe moet ik deze angst anders overwinnen? Dus afgelopen vrijdag was ik vastbesloten, ik zou met de auto gaan. De hele avond was ik er mee bezig, plaatjes van rotondes bekijken, tien keer bedenken wat ik moest doen, kortom ik was zeer onrustig. ’s Nachts deed ik geen oog dicht en toen ik sliep droomde ik van autorijden en ongelukken. ‘s Morgens ben ik uiteindelijk met de trein gegaan. Ik was misselijk, kreeg geen hap door mijn keel en durfde het niet aan. De hele dag baalde ik als een stekker.
Is het nu toch het beste om op een rustig tijdstip ondanks mijn angst de auto te pakken en deze dingen te gaan doen of moet ik het toch maar met iemand naast me blijven doen of moet ik alleen hiervoor rijlessen nemen. De rest gaat allemaal prima, snelwegen en zelfs de stad is niet echt een probleem….
Vriendelijke groet,
autorijdster

Het advies
Beste autorijdster,
Allereerst gefeliciteerd met uw rijbewijs.
Over de manier waarop u de angst voor rotondes kunt overwinnen hebt u goede ideeën. Door rotondes te vermijden wordt de angst ervoor meestal niet kleiner maar juist groter. Wilt u in de toekomst ook op een rotonde kunnen rijden is het raadzaam vaak te oefenen zodat u op den duur meer zelfvertrouwen krijgt. Oefen eerst met een situatie die u denkt aan te kunnen zonder in paniek te raken. Dit zou het rijden op een rotonde met iemand samen en/of op een rustig tijdstip kunnen zijn.
Wanneer u dit een aantal keren hebt gedaan en u er weer vertrouwen in hebt dat u deze situatie goed aankunt, gaat u over op een iets moeilijkere situatie. Bijvoorbeeld alleen rijden op een rustig tijdstip of samen met iemand rijden op een druk tijdstip. Zo gaat u verder met oefenen totdat u het vertrouwen terug hebt dat u het kunt. Geef uzelf een beloning voor iedere stap die u kunt zetten, dit werkt erg stimulerend en u hebt het verdiend! Lukt het niet zelf de angst te overwinnen dan zijn er gespecialiseerde rijscholen voor mensen met rijangst (zie Gouden Gids of internet).
Veel succes!
Vriendelijke groet,
Peter Meulenbeek
Geen paniek! Uw hart gaat sneller kloppen, u wordt licht in uw hoofd en het zweet breekt u uit… Gelukkig zijn paniekklachten goed te behandelen. Plusabonnees mailden met paniekexpert Peter Meulenbeek, onderzoeker bij het Trimbos-instituut en GZ-psycholoog bij GGNet in Doetinchem.
Kijk hier voor informatie over de cursus Geen Paniek
www.cursusgeenpaniek.nl