De vraag
Sinds het ongeluk rijd ik niet meer
Beste Jan,
Ik heb mijn rijbewijs al 19 jaar, maar sinds ongeveer 6 à 7 jaar rij ik niet meer. Ik wil graag alleen rijden en onafhankelijk zijn, dan hoef ik niet telkens iemand te vragen om mij weg te brengen.
Twee weken geleden ging ik rijden, maar ik zat te trillen, ik moest mijn been even vasthouden van de rillingen. Als een vrachtwagen naast mij rijdt is de angst groter, dan ga ik stukje opzij terwijl dat niet hoeft. Het is niet dat ik niet kan autorijden (ik begin te twijfelen misschien kan ik ook niet), maar ik weet niet wat ik heb.
Misschien komt het doordat mijn vader met mijn zusje en broertje een ongeluk hadden, ik was hier niet bij. Ze waren op een paar schrammetjes na ongedeerd. Maar sindsdien rijd ik niet meer. Ik kan niet achterhalen waar het van komt, terwijl ik daarvoor ook zonder rijbewijs ging rijden.
Ik wil er van af. Ik wil graag zelf rijden maar ik kan niet achterhalen wat het probleem is. Ik kan mijn werk nu ook niet doen. Ik ben eigenaar van een taxibedrijf. Het bedrijf is open en zo, maar ik kan niet rijden (klinkt gek).
Groeten van Suzana

Het advies
Beste Suzana,
De reden waarom je jarenlang autorijden vermijdt, geeft veelal de kern van de angst weer. Ben je bang voor een paniekaanval, gaat er tijdens het autorijden iets mis, je kunt bijvoorbeeld geen goede snelheid houden? Ben je faalangstig dan wel bang om een ongeval mee te maken? Wil je de verschillende vormen van rijangst eens rustig bekijken, dan kun je op www.rijangstlabel.nl nalezen welk type rijangst het meest van toepassing is in jouw geval.
Veelal zie je dat mensen stoppen met autorijden na een angstige gebeurtenis, maar dat er in de loop van de tijd door routineverlies ook aanvullende onzekerheid ontstaat. Wanneer je dan weer achter het stuur zit, merk je dat je hele lichaam protesteert omdat je tevens onzeker bent geworden door de gevolgen van het vermijden op zich.
Mocht je op een veilige manier op een rustige plek weer kunnen starten met autorijden, is dit geen probleem. Je lichaamsreacties zullen wellicht opkomen, maar door veelvuldige herhaling wordt het minder.
Oefen op het niveau waarop je toch enigszins gerieflijk door je angst heen kunt gaan. Het inhalen van vrachtwagen lijkt op dit moment te hoog gegrepen. Waarschijnlijk treedt dit op bij het rijden op de snelweg. Mocht dit probleem blijven bestaan, dan is het advies om met een rijangst coach veder te gaan oefenen. Deze vormen van rijangst hebben een zeer goed prognose en veel chauffeurs rijden na een aantal begeleidingen weer angstvrij.
Vriendelijke groeten,
Jan van den Berg
Psycholoog Jan van den Berg is werkzaam bij het Angstbehandelcentrum IPZO. Het IPZO is gevestigd in Nijmegen, Den Bosch, Rotterdam, Nieuwegein, Bussum en Rotterdam. Vergoeding van de psycholoog is mogelijk vanuit de basisverzekering. Rijangst wordt veelal aangepakt in combinatie met een gespecialiseerde rijangst-coach.
Bekijk profiel