De vraag
Ik ben de laatste tijd erg somber
Carien,
Ik heb onlangs een persoonlijkheidstest gedaan. Deze klopt helemaal. Hieruit bleek dat ik een tamelijk sombere persoonlijkheid ben. Geen toeval, wel reden om er mee aan de slag te gaan. Ik worstel de laatste tijd juist met te veel somberheid. Ik heb vaak een doodswens dat maakt het alleen nog maar zwaarder voor mij. Kun je me handvatten en tips geven? Ik wil er graag meer grip op krijgen.
Goede groet,
Iris

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Beste Iris,
Je hebt een vragenlijst ingevuld waarbij je jezelf beoordeelt. Te verwachten is dat je je herkent in de uitslag. Je zou het nog eens kunnen checken door een goede vriendin te vragen de test over je in te vullen. In een diagnostisch gesprek met een psycholoog kun je te weten komen of er behalve somberheid nog meer dingen spelen. Het zou kunnen dat je ook angstig bent of nare dingen in je jeugd hebt meegemaakt die je moeilijk los kunt laten. Het zou kunnen dat je daar hulp voor nodig hebt.
Het goede nieuws is dat je voor een heel deel kunt beïnvloeden hoe gelukkig of somber je bent. Voor de helft wordt je gevoel bepaald door je genen, voor 10% door omstandigheden en voor de overige 40% door je instelling en je karakter.
Je instelling blijkt onder andere uit de manier waarop je dingen benadert: is het glas halfvol of halfleeg? Bij je karakter kun je denken aan het trainen van optimisme, relativeren, stressbestendigheid, actief aanpakken van problemen, initiatief nemen.
Een tip die je onmiddellijk kunt toepassen is: iedere dag tenminste een ding doen dat voor jezelf is, dat je leuk vindt en dat niet hoeft. Monitor dit door iedere dag dat je het doet een vlaggetje in je agenda te zetten. Beloon jezelf met iets extra leuks als je vijf vlaggetjes hebt gezet.
Het lijkt misschien kinderachtig, en paradoxaal, jezelf dwingen tot iets leuks, maar probeer het maar. Dan zul je zien dat het werkt. In het zelfhulpboekje ‘Ik zie elk dood vogeltje’ van E.Klip, uitgegeven door Boom, vind je meer informatie en tips om van somberheid af te komen.
Vriendelijke groet,
Carien Karsten
• Psychotherapeut Carien Karsten geeft structureel antistressadvies. Meer over Carien Karsten op www.carienkarsten.nl