Bij sommige ‘gebruikers’ lijkt het genre namelijk helemaal niet opwekkend uit te pakken, maar juist hun depressie te bestendigen.

Als je man niet in therapie wil

Meestal is er één in de relatie die als eerste hulp zoekt. En soms wil de ander helemaal niet mee ...

Lees verder

Haeffel zocht 72 eerstejaarsstudenten bijeen die met somberheid worstelden en verdeelde ze over drie groepen. Elke groep kreeg een ander soort zelfhulpboek om door te werken. Een van die boeken stond vol klassieke oefeningen uit de cognitieve gedragstherapie. Cognitieve gedragstherapie staat van oudsher bekend als effectief tegen depressie, doordat ze mensen leert negatieve gedachten te herkennen en te veranderen.

Zonder begeleiding uitgevoerd pakten echter vooral deze klassieke oefeningen vaak averechts uit, ontdekte Haeffel. Met name proefpersonen die bij de intake hoog scoorden op piekerneigingen, bleken van al dat nadenken over hun eigen negatieve gedachten nog somberder te worden. Kennelijk, concludeert Haeffel, zet zelfonderzoek tobberige types vooral aan tot extra gepieker en zelfverwijt.

Zijn advies aan deze mensen: beperk je op zelfhulpgebied tot boeken met praktische tips en zónder opdrachten tot zelfonderzoek. En mocht je toch je eigen denkgedrag onder de loep willen nemen, doe dat dan niet alleen, maar onder begeleiding van een goede therapeut.

Behaviour Research and Therapy, februari 2010