De vraag
In een groep ben ik nog steeds verlegen
Beste mevrouw Dijkstra,
Ik ben 21 en raak naar mijn genoegen steeds minder verlegen. In mijn puberteit was ik zo verlegen dat ik sociale situaties compleet vermeed. Daar werd ik erg eenzaam van en nu heb ik geleerd uitdagingen juist zoveel mogelijk aan te gaan.
Toch blijft het voor mij moeilijk om in een groot gezelschap te zijn. Ik maak meteen de aanname dat ik de minst interessante persoon in de groep ben. Wat kan ik eraan doen dat ik mezelf automatisch lager plaats dan anderen?
Groeten van Nadine

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Nadine,
Dit is een nawee van je verlegenheid. Het ontbreekt je nog wat aan zelfvertrouwen. Blijkbaar denk je nog steeds dat je minder leuk en interessant bent dan anderen. Gelukkig is dit iets waar je heel goed aan kunt werken. Ben je in een groep, vergelijk je dan niet met anderen. Realiseer je dat iedereen anders is. Laat je ook niet teveel intimideren door mensen met gladde praatjes of een grote mond. Prik door dit soort gebakken lucht heen.
Probeer liever een gesprek aan te knopen met de directe mensen om je heen en concentreer je daarop. Daardoor krijg je niet langer het gevoel dat je in een grote groep bent, maar in een kleine. In een kleine groep is er automatisch meer ruimte voor individuele verschillen, en gaat het niet zozeer om wie er de populairste is. Er is meer ruimte om jezelf te zijn en dat zal je verlegenheid verminderen.
vriendelijke groet,
Pieternel Dijkstra
Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal psycholoog en bestuurskundige en werkt als freelance onderzoeker, docent, schrijfster en testmaker. Pieternel is gespecialiseerd in relatieprocessen, binnen zowel werk-, vriendschappelijke als romantische relaties. Op www.pieterneldijkstra.nl kunt u meer lezen over haar werk.
Boeken die u kunnen interesseren zijn:
• Overleven in relaties (2009). Pieternel Dijkstra en GertJan Mulder, uitgeverij Bert Bakker, ISBN 9789035134034
• Zelfverzekerd door het leven (2009). Pieternel Dijkstra, uitgeverij Het Spectrum. ISBN 9789049100506
• Verlegen: meer zelfvertrouwen leren (2003). Uitgeverij: Het Spectrum, ISBN10: 9027479518, ISBN13: 9789027479518