De vraag
Hoe kan ik positief over mezelf denken?
Ik heb uw tips gelezen. U schrijft dat je ‘s avonds drie prettige dingen moet opschrijven, maar als die er niet zijn wat dan? En het advies om toch naar dat feestje te gaan of iets dergelijks klinkt makkelijk, maar als je dat niet durft? Dan ga ik echt niet.
En aangezien ik niet durf, want ik denk: ‘wie zit er nou op mij te wachten’, houd in dat ik dus niet die cirkel kan doorbreken. Hoe kan ik dan toch leren om positief over mezelf te denken?

Het advies
Expert
Claudi Bockting
Somberheidsklachten
Dank voor u vragen. Ik kan me voorstellen dat het lastig is deze tips toe te passen als u geen prettige ervaringen meer heeft. Soms is het nodig dit met steun van een therapeut te doen. U kunt verdere informatie over het voorkomen van depressieve terugval vinden op de www.doorbreek-depressie.
Het is overigens vaak wel mogelijk stap voor stap weer prettige ervaringen op te doen, door de dingen die u in het verleden prettig vond, weer te gaan doen. Het is het beste om dan allereerst te starten met kleine dingen, zoals bijvoorbeeld een wandeling maken, een bad nemen met lekkere olie en dergelijke.
Van belang daarbij is ook dat u van te voren besluit wanneer u het gaat doen en er niets tussen laat komen (ook niet een rot gevoel). Deze aanpak heet gedragsmatige activatie en is effectief gebleken. Voor meer informatie hoe u dit zelf kan doen: Michael Addis, Christopher Martell, Stap voor stap je depressie te lijf. In dit boek staat ook beschreven hoe u het beste met angst en vermijding om kan gaan, zoals u beschrijft over het feestje. Mocht dit te weinig voor u opleveren dan kan het raadzaam zijn dit samen met een therapeut te doen (voor therapeuten in uw regio zie: www.vgct.nl).