De vraag
Hoe kan ik mezelf troosten?
Beste Fredrike,
Ik heb veel meegemaakt in mijn jeugd. Mijn ouders deden elkaar verschrikkelijke dingen aan. Ze waren beiden psychiatrisch patiënt en autistisch. Ik heb een PTSS (posttraumatische stress stoornis). Ik heb bovendien een ernstig ongeluk gehad met het hele gezin en allen waren we zwaargewond. Nu is mijn jongste kind ongewild zwanger en ik heb lichamelijke ongemakken. Ik merk dat ik steeds huil, omdat ik alle flinkheid verlies die ik altijd ophield.
Ik ben zelf therapeute. Mijn werk gaat super, maar privé voel ik iets hards in mijzelf kapotgaan en er komt iets heel kwetsbaars voor in de plek. Hoe kan ik hier goed mee omgaan? Ik vind het moeilijk iets fijns voor mezelf te doen. Hoe zou ik dat kunnen doen, stapje voor stapje?
groeten van Perla

Het advies
Fredrike Bannink
Trauma deskundige
Beste Perla,
Hartelijk dank voor je mailtje met je vraag. Ik begrijp daaruit dat je het in je leven niet gemakkelijk hebt gehad en nog steeds niet gemakkelijk hebt. Sommige mensen krijgen echt meer te verduren en te verwerken dan anderen, en dat is gewoon niet eerlijk (maar je weet, het leven is niet eerlijk). Ik begrijp dat het je lang goed is gelukt flink te zijn en er ook nog eens te zijn voor anderen (gezin, je clienten). Hoe krijg je dat voor elkaar (ook al kost het nu meer moeite)?
Wat ik je ook hoor zeggen is dat er iets hards in jezelf kapotgaat en er iets heel kwetsbaars voor in de plek komt. Of je dat een goede of slechte ontwikkeling vind, kan ik niet goed opmaken uit je mail. Het lijkt mij op zich een goede ontwikkeling als je daarnaast ook je gewone leven op de rails kunt houden.
Mensen met een jeugd waarin de ouders onvoldoende aandacht konden geven (door ziekte etc), zijn vaak niet getroost door hun ouders als ze verdrietig waren of pijn voelden. Ze hebben het als het ware nooit geleerd van hun ouders. Wie troostte jou toen je klein was? Had je misschien een lieve opa, de moeder van een vriendinnetje, of een huisdier? Dan heb je hopelijk alsnog iets gekregen op dit gebied. Als er niemand voor je was vroeger, dan is het iets om alsnog te leren.
Aan de andere kant heb je vast wel wat ervaring met troosten, want hoe deed/doe jij dat met je eigen kinderen als die verdriet of pijn hebben? Hoe doe je dat en wat werkt dan goed? En waar/van wie heb je geleerd om het zo te doen?
Uit je mail spreekt ook dat je wens om goed te zorgen voor jezelf, anders had je niet geschreven. Je hebt ook het inzicht dat het iets is dat jezelf moet doen en niet van anderen kunt vragen. Deze twee dingen zijn erg belangrijk, want ze zijn als het ware het motortje tot verandering.
Je zegt dat je het moeilijk vind iets fijns voor jezelf te doen. Dat komt in de buurt van het troosten van jezelf, klopt dat? Wanneer lukt het je al wel, ook al is het maar een heel klein beetje? Hoe zou je dat vaker kunnen doen? Wat zou een volgend stapje kunnen zijn?
Een andere mogelijkheid is om niet zozeer fijne dingen voor jezelf te doen, maar juist voor anderen. Daar ben je vast beter in! Bovendien draait het in deze wereld om jou en ook weer niet om jou alleen.
Doe elke dag 5 aardige dingen voor anderen. Dat kunnen grote en kleine dingen zijn, zoals het geven van een complimentje of het helpen van je buurvrouw met plantjes in de tuin.
Zoek uit waar je anderen echt een plezier mee kunt doen. Ga dan aan het eind van de dag na of je aan 5 aardige dingen bent toegekomen en geniet even van het goede gevoel dat je ervan krijgt. Wees creatief en zoek elke week nieuwe dingen waarmee je een positief verschil maakt in het leven van anderen. Doe dit een paar maanden en kijk dan naar welk verschil het voor jouw eigen leven maakt.
Succes met deze stapjes!
Fredrike