De vraag
Ik heb geen controle over mijn eetgedrag
Dag Masja,
Ik maak zowel privé als op het werk een lastige periode door (o.a. ziekbed en overlijden van mijn vader, z’n broer en zus in anderhalf jaar tijd; reorganisatie en verhuizing van mijn -leuke- werk). Dat vertaalt zich in mijn eetgedrag.
Ik was altijd een emotie-eter, waardoor ik veel te zwaar ben, maar nu lijk ik het helemaal niet meer in de hand te hebben. Het kan me ook niets meer schelen, terwijl ik rationeel weet dat ik echt niet gezond bezig ben.
Hoe kan ik hier iets aan doen?
Groet,
Koekie

Het advies
Beste Koekie,
Wat goed dat je hebt gemaild. De situatie waarin je nu verkeert lijkt me inderdaad heftig. Niet alleen kan ik me voorstellen dat het ziekbed van je vader en de rouw om je familieleden veel energie kosten en emoties met zich meebrengen. Ook heb je te maken met belangrijke veranderingen in je leven. Dit soort veranderingen kunnen veel stress opleveren, zeker als je al onder druk staat. Ik vind het dan ook niet zo gek dat deze spanningen op een of andere manier tot uiting komen. Bij jou gebeurt dat blijkbaar door middel van eten.
Ik vind het goed dat je bij jezelf ziet dat je eetgedrag te maken heeft met emoties. Dat is een belangrijk inzicht. Je bent zeker niet de enige; veel mensen met eetproblemen hebben moeite met (het uiten van) hun emoties. Eten wordt dan vaak gebruikt als afleiding van lastige situaties in het leven, als een manier om je te uiten, troost te vinden en meer.
Uit je mail begrijp ik dat je soms in een ‘laat-maar-houding’ schiet. Dat kan ik me goed voorstellen. Het zal je uiteindelijk echter alleen maar verder van huis brengen, lichamelijk en geestelijk. Gelukkig kan het je wel degelijk genoeg schelen, anders had je niet gemaild. Probeer jezelf niet te veroordelen, maar de situatie te accepteren zoals het is en vanuit daar verder te kijken. Het gebeurt niet voor niets. Ergens is het ook mooi dat je lichaam je zo duidelijk aangeeft dat je niet meer in balans bent en de (achterliggende) problemen aandacht vereisen.
Ik zou je twee dingen willen aanraden.
1. Ten eerste om zoveel mogelijk structuur in je leven aan te brengen. Juist nu je zoveel hectiek om je heen hebt, is structuur belangrijk.
Probeer je dagen goed te plannen. Wat betreft het eten betekent dit dat je niet alleen plant wanneer je gaat eten, maar ook wat precies, hoeveel, waar, met wie en ook wat je daarna gaat doen. Als afleiding, om niet in de verleiding te komen om door te eten. Als je je eten plant, zul je op de eetmomenten zelf ook minder gedachten in je hoofd hebben wat je nu wel of niet mag, of gaat eten. Daarbij zorgt een gezond en regelmatig eetpatroon ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft, zodat je niet opeens heel veel honger krijgt en extra veel gaat eten.
Een voorbeeld van een eetlijst kun je vinden op Proud2Bme.nl, een website die oorspronkelijk is opgezet voor jongeren met eetproblemen, maar waar momenteel ook veel volwassenen opzitten. Je kunt voor nu bijvoorbeeld ook een extra boterham toevoegen aan je ontbijt en/of lunch als je bang bent dat je hiermee alsnog honger krijgt. Probeer verder je activiteiten goed te plannen, zodat je (stressvolle) situaties kunt voorbereiden, maar plan ook je rust en slaap. Want als je niet genoeg slaapt heb je ook meer kans om meer te gaan eten.
2. Ten tweede adviseer ik je om je meer te gaan uiten. Een manier die goed werkt en je alleen kunt doen, is schrijven. Dit zou je kunnen proberen, begin alleen niet te ambitieus. Spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld de komende tijd een of twee keer per week tien minuten gaat schrijven. Uiteraard kun je daar meer van maken als je het fijn vindt en het meer in je systeem komt. Ook zou je creatieve dingen kunnen gaan doen om je te uiten en te ontspannen.
Verder raad ik je aan om te gaan praten over de zaken waar je je mee bezighoudt. Als eerste stap zou je dat anoniem kunnen doen, door te chatten op Proud2Bme. Hopelijk zal dit het makkelijker maken om het ook met mensen in je omgeving te gaan delen. Vaak is dat eng als je het niet gewend bent, maar ik weet zeker dat je je er lichter door zult gaan voelen. Het hoeft niet gelijk alles te zijn en met iedereen, probeer het stapje voor stapje, binnen jouw grenzen.
En soms helpt het ook al om iemand te bellen en het over koetjes en kalfjes te hebben. Mocht je op zoek willen gaan naar deskundigen om mee te praten, dan kun je hier kijken voor een overzicht van behandelcentra of op nvvp.nl voor individuele therapie bij jou in de buurt.
Sterkte en succes!
Met vriendelijke groet,
Masja Ninck Blok