De vraag
Hoe kan ik mijzelf leren accepteren?
Hallo Ursela,
Hoe kan ik leren mijzelf te accepteren? Waarbij ik niet constant van mezelf verwacht dat ik moet voldoen aan de maatschappelijke normen en het gevoel heb dat ik afgewezen word als ik niet steeds meer leer en doe. Of als andere mensen dat soort dingen wel kunnen en/of doen, ik mezelf mislukt voel.
groeten van Daphne

Het advies
Beste Daphne,
Inderdaad, dagelijks worden we met zijn allen met allerlei maatschappelijke normen geconfronteerd. Normen die ons worden aangereikt en waaraan wij zouden ‘moeten’ voldoen. Maar niet heus! Immers, hoe ongelukkig zouden wij zijn als wij ons leven, onze zelfacceptatie laten afhangen van de maatschappij, van de mening van anderen.
Daphne, je ziet het heel goed. Van al dat ‘heilige moeten’, van de waarden en maatstaffen van buitenstaanders kun je je beter niets aantrekken. Maar hoe kun je dat nu het beste voor elkaar krijgen? Je kunt dat bewerkstelligen door:
de algemene normen te vervangen door je eigen normen. Houd deze te allen tijde als leidraad. Ga altijd uit van jezelf en vraag je keer op keer af ‘wat wil ik?’
voor die dingen en die mensen te kiezen die bij jou passen. Wees selectief met wie je omgaat. Mijd negatief ingestelde mensen, negeer hun mening. Houd negatieve invloeden buiten de deur. Omring je daarentegen met positief ingestelde mensen, met mensen die jou nemen zoals je bent en die jou energie geven.
ervoor te zorgen dat je in balans bent met jezelf, zowel lichamelijk als geestelijk. Geestelijk door positieve prikkels te creëren, door voldoende ontspanning te nemen, door een leven te leiden waar je gelukkig van wordt. En lichamelijk door een gezond voedingspatroon te combineren met frequente lichaamsbeweging.
Kortom Daphne, heb jezelf onvoorwaardelijk lief. Blijf altijd dicht bij jezelf. Kies voor een leven met anderen dat is afgestemd op jóuw normen en jóuw idealen. En zorg voor een evenwichtige gemoedstoestand. Vaar altijd je eigen koers en houd daaraan vast. Want wat jij wilt, dat telt!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.nl