5 tips voor meer veerkracht

1. Onderneem actie

Een actieve houding werkt vaak het best bij het hanteren van problemen, zo blijkt uit onderzoek. Probeer dus zoveel mogelijk de touwtjes in handen te houden en je problemen op te lossen, in plaats van onder de dekens te gaan liggen en hopen dat alles vanzelf weer overwaait.

Training

In 3 stappen naar je droombaan

  • Ontdek wat je passie is
  • Krijg meer energie en inspiratie
  • Verdien geld met wat je leuk vindt
bekijk de training
Nu maar
€ 95,-

Anderzijds is het leren accepteren van dingen die niet te veranderen zijn, ook een gave. Hier past de stoïcijnse levenshouding: verander wat onder jouw controle staat, en probeer de rest los te laten.

2. Bezie het leven van de zonnige kant

Optimisme kun je leren, zegt de invloedrijke psycholoog Martin Seligman in zijn boek Optimisme kun je leren. Onterechte pessimistische gedachten kun je omzetten in positieve gedachten met het zogeheten ABCDE-model.

Je ondervindt tegenslag (Adversity), er komen direct pessimistische veronderstellingen bij je op (Beliefs), die als gevolg (Consequence) hebben dat je je rot voelt. Die gedachten kun je echter leren te weerleggen (Disputation), waarna nieuwe optimistische gedachten je nieuwe energie (Energy) geven.

3. Bouw aan je netwerk

Goede relaties met familie, vrienden en collega’s kunnen je door moeilijke tijden heen helpen: sociale steun is een van de belangrijkste beschermende factoren.

In de studie van therapeute Lilian Rubin naar ‘onverwoestbare kinderen’ bleek bijvoorbeeld dat mensen die allerlei verschrikkingen overleefden, in verschillende fasen van hun leven surrogaatouders en mentoren aantrokken die hen een helpende hand boden toen ze dat nodig hadden. Rubin noemt dat vermogen ‘adopteerbaarheid’.

4. Kijk of je iets kunt leren van je ervaringen

Veel mensen zeggen na nare gebeurtenissen dat ze er iets ‘aan over hebben gehouden’: een gevoel van kracht, meer zelfwaardering, een spiritueel gevoel of grotere waardering voor de kleine dingen in het leven. Wat ook een gevoel van kracht kan geven: mensen helpen die in dezelfde situatie zitten.

Stress – herken de fysieke signalen

Wie voortdurend meer dingen te doen heeft dan er uren in de dag zitten, kan een akelig opgejaagd gev...

Lees verder

5. Probeer dingen in perspectief te zien.

Probeer je eigen situatie te relativeren. Blaas je problemen niet op, wees niet alleen op jezelf gericht. Je hoeft niet continu over je eigen problemen te praten om ze te verwerken: een beetje verdringen blijkt soms best goed te werken. En denk bovenal niet dat je gedetermineerd bent door je ellendige jeugd: uit onderzoek blijkt dat onze jeugdtrauma’s veel minder invloed hebben op de volwassen persoonlijkheid dan wij geneigd zijn te denken.