Bouw je veerkracht op

  • 370 woorden
  • leestijd is
  • 2 minuten
Je verliest je baan, een vriend wordt ernstig ziek, je geliefde verbreekt jullie relatie: hoe kun je het beste omgaan met tegenslag? Lees deze 5 strategieën – onder meer uit de positieve psychologie – om een moeilijke tijd goed door te komen.

cijfer een
Onderneem actie. 
Een actieve houding werkt vaak het best bij het hanteren van problemen, zo blijkt uit onderzoek. Probeer dus zoveel mogelijk de touwtjes in handen te houden en je problemen op te lossen, in plaats van onder de dekens te gaan liggen en hopen dat alles vanzelf weer overwaait.

Anderzijds is het leren accepteren van dingen die niet te veranderen zijn, ook een gave. Hier past de stoïcijnse levenshouding: verander wat onder jouw controle staat, en probeer de rest los te laten.

cijfer twee
Bezie het leven van de zonnige kant. Optimisme kun je leren, zegt de invloedrijke psycholoog Martin Seligman in zijn boek Optimisme kun je leren. Onterechte pessimistische gedachten kun je omzetten in positieve gedachten met het zogeheten ABCDE-model.

Je ondervindt tegenslag (Adversity), er komen direct pessimistische veronderstellingen bij je op (Beliefs), die als gevolg (Consequence) hebben dat je je rot voelt. Die gedachten kun je echter leren te weerleggen (Disputation), waarna nieuwe optimistische gedachten je nieuwe energie (Energy) geven.

cijfer drie
Bouw aan je netwerk. Goede relaties met familie, vrienden en collega’s kunnen je door moeilijke tijden heen helpen: sociale steun is een van de belangrijkste beschermende factoren.

In de studie van therapeute Lilian Rubin naar ‘onverwoestbare kinderen’ bleek bijvoorbeeld dat mensen die allerlei verschrikkingen overleefden, in verschillende fasen van hun leven surrogaatouders en mentoren aantrokken die hen een helpende hand boden toen ze dat nodig hadden. Rubin noemt dat vermogen ‘adopteerbaarheid’.

cijfer vier Kijk of je iets kunt leren van je ervaringen. Veel mensen zeggen na nare gebeurtenissen dat ze er iets ‘aan over hebben gehouden’: een gevoel van kracht, meer zelfwaardering, een spiritueel gevoel of grotere waardering voor de kleine dingen in het leven. Wat ook een gevoel van kracht kan geven: mensen helpen die in dezelfde situatie zitten.

 

cijfer vijfProbeer dingen in perspectief te zien. Probeer je eigen situatie te relativeren. Blaas je problemen niet op, wees niet alleen op jezelf gericht. Je hoeft niet continu over je eigen problemen te praten om ze te verwerken: een beetje verdringen blijkt soms best goed te werken. En denk bovenal niet dat je gedetermineerd bent door je ellendige jeugd: uit onderzoek blijkt dat onze jeugdtrauma’s veel minder invloed hebben op de volwassen persoonlijkheid dan wij geneigd zijn te denken.

 

 

Lees door via 100% Digitaal

  • Toegang tot álle online artikelen
  • Altijd het nieuwste magazine
  • Korting op onze trainingen
Al vanaf €4,- per maand!
Al abonnee? Log in

Dit vind je misschien ook interessant

Verhaal

Meer geduld, minder stress

We weten wel dat ongeduld niet helpt, zo’n rij gaat heus niet sneller. Waarom vinden we het dan to...

Lees verder
Video

Vijf artiesten over podiumangst: ‘Overgeven luchtte een beetje op’

Wat gebeurt er als een artiest podiumangst heeft? Zanger Peter Douglas vertelt over zijn zenuwen.

Lees verder
Artikel

Waarom jagen we onszelf zo op?

Lees verder
Artikel

Voelt het slecht? Dan ís het slecht

Lees verder
Advies

Gedwongen andere baan door reorganisatie

Lees verder
Artikel

Bang voor je baas

Lees verder
Advies

Ik wil het liefst de hele avond op de bank hangen

Lees verder
Artikel

Nepglimlach verlaagt stress

Lees verder