Wat het leven ons brengt, hebben we helaas niet helemaal in de hand. Af en toe draait het lot ons een lelijke loer. Het stortregent op je bruiloft, die promotie gaat aan je neus voorbij, de liefde van je leven neemt de benen of je wordt geveld door ziekte. Waar we wél invloed op hebben, is hoe we omgaan met alle kuilen en hobbels op ons levenspad, zegt klinisch psycholoog Rick Hanson.

TEST
Doe de test »

Hoe groot is je zelfvertrouwen?

Wie veerkrachtig is, gaat tegenslagen en uitdagingen zien als mogelijkheden. Veerkracht helpt ons herstellen van verliezen en trauma’s. En bovendien: echte veerkracht bevordert ons welzijn, een onderliggend gevoel van geluk, liefde en vrede.’ Dat klinkt goed en Rick Hanson is niet de eerste de beste.

Log in om verder te lezen.

In 5 stappen naar meer veerkracht

Om succesvol tegenslagen te overwinnen, moet je volgens psycholoog Al Siebert vijf niveaus doorlopen. Zo cultiveer je meer veerkracht.

1. Zorg voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid

In de eerste plaats moet je goed voor jezelf zorgen. Doe dingen die je ontspannen en die bij je passen. Stel jezelf altijd twee vragen: ‘Hoe voel ik me over wat er gebeurt?’en ‘Wat onderneem ik om voor mezelf te zorgen?’

2. Ontwikkel goede probleemoplossingsvaardigheden

Probeer het probleem zowel analytisch, creatief als praktisch te benaderen. Analytisch betekent dat je vragen stelt als: wat zijn de feiten? Hoe erg is het? Ben ik wel degene die het moet oplossen? Creatieve vragen zijn bijvoorbeeld: Wat zou er gebeuren als ik het tegenovergestelde deed van wat ik nu doe? Wat zou een belachelijke oplossing zijn? Wat is er grappig aan deze situatie? Voor het zoeken naar een praktische oplossing moet je proberen emoties aan de kant te zetten, en de gegeven realiteit accepteren.

3. Ontwikkel een sterk zelfvertrouwen en positief zelfbeeld

Veerkrachtige mensen weten dat ze op zichzelf kunnen vertrouwen tijdens donkere dagen. Probeer je zelfbeeld te versterken door al je kwaliteiten op een rijtje te zetten, jezelf te complimenteren. Je zelfvertrouwen vergroot je door jezelf op allerlei gebieden gemiddeld uitdagende doelen te stellen. Maak het jezelf dus niet te makkelijk of te moeilijk.

4. Ontwikkel je nieuwsgierigheid en optimisme

Mensen die goed met veranderingen kunnen omgaan, zijn nieuwsgierig en optimistisch. Stel vragen, geniet ook van het leren en probeer oplossingen te verzinnen die niet alleen voor jezelf goed zijn maar ook voor anderen.

5. Ontdek je talent om het positieve te ontdekken in tegenslag

Dit is volgens Siebert het hoogste niveau van veerkracht. Stel jezelf deze vragen: Wat heb ik geleerd? Waarom kan ik dankbaar zijn voor het gebeurde? Welke nieuwe kracht heb ik daardoor ontwikkeld? Hoe heb ik mijn zelfvertrouwen ontwikkeld? Ben ik meer empathisch geworden?

Wil je verder aan de slag met het vergroten van je veerkracht? Een coach kan je hier goed bij helpen. Maar de juiste coach vinden blijkt nog niet zo eenvoudig. Coachfinder helpt jou in de zoektocht naar je ideale coach.