De vraag
Vier jaar overspel, drie jaar gescheiden en nog veel onverwerkt leed
Mijn ex heeft me vier jaar lang bedrogen en ik heb het al die tijd haarscherp aangevoeld. Ik heb geprobeerd in die tijd de waarheid uit hem te krijgen, maar hij zwoor op zijn kinderen dat hij geen ander had. Ben al die tijd op zoek gegaan naar bewijsstukken en er aan kapot gegaan. Pas na de scheiding, drie jaar geleden, gaf hij het toe en na mijn vertrek nam zij mijn plaats in. Laatst merkte ik dat ik nog steeds op zoek was naar bewijs voor zijn ontrouw. Ik realiseerde me dat ik zijn bedrog nog steeds niet verwerkt had. Het heeft me vreselijk gekwetst en de wonden zijn nog niet geheeld. Hoe doe ik dat? Want ik stagneer hierin.

Het advies
Het is extreem pijnlijk om te ontdekken dat iemand van wie je hield en die je vertrouwde een bedrieger is geweest. De onthulling van bedrog is traumatisch. Mensen verwerken traumatische gebeurtenissen door te proberen het verhaal achter het gebeurde te begrijpen. Jouw ex heeft nooit iets met je willen delen, dus het is voor jou niet mogelijk om het verhaal achter zijn teleurstelling te achterhalen. Als je al iets te weten kwam, was dat omdat je zelf zocht. Ik ken mensen die alle mysteries en ontbrekende stukjes op de kalender proberen in te vullen voordat ze het kunnen laten gaan, maar het is moeilijk om dat alleen te doen.
Als je vasthoudt aan je wonden blijf je met je ex verbonden. Het weerhoudt je ervan verder te gaan met je leven. Ik hoop dat er een dag zal komen waarop je dankbaar zult zijn dat deze vrouw hem bij je weg heeft gehaald – want de kans is groot dat hij haar hetzelfde aandoet. Mogelijk vind je steun in het laatste hoofdstuk van mijn boek, Healing Alone. Ik heb veel bedrogen partners met diepe wonden gekend, die toch een manier vonden om over deze verwoestende gebeurtenis heen te komen.