De vraag
Help ik mijn man door overspel?
Beste Jolet
Ik ben ruim dertig jaar getrouwd en mijn man heeft door twee hartinfarcten lichamelijk faalangst opgelopen. Zijn libido is afgenomen, en soms is hij impotent. Zo kwam het dat ik een hartstochtelijke relatie kreeg met een getrouwde man uit de buurt. Daardoor werd ik milder en begripvoller jegens mijn eigen man, wat zijn seksuele driften ook weer aanwakkerde. Omdat er werd geroddeld, heb ik mijn man verteld dat iemand verliefd op me is, maar dat ik hem heb afgewezen. Dit heeft de seksuele relatie tussen mijn man en mij niet veranderd – die kabbelt rustig voort.
Deze situatie veranderde toen ik merkte dat mijn minnaar nog een minnares heeft. Hij is op mijn verzoek met haar gestopt, zegt hij. Als ik dit verhaal van een vriendin zou horen, zou ik zeggen: weg met die vent. Maar ik twijfel toch. Ik denk dat ik met deze buitenechtelijke relatie zowel mezelf als mijn man help. Maar ik voel me ook een verliefde bakvis. Het lijkt wel alsof ik aan deze minnaar verslaafd ben.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Er is meer aan de hand dan dat u uw man helpt. U wilt deze nieuwe hartstocht niet kwijt en dat is best begrijpelijk. Een moreel oordeel geef ik niet, maar als psycholoog zie ik een groot risico. Als deze relatie uitkomt (die kans lijkt me groot), dan krijgt uw man een enorme klap te verwerken. Houdt u daar wel voldoende rekening mee? Er zijn andere, minder riskante manieren om betere seks met uw man te krijgen. U zou er samen over kunnen praten, eventueel bij een seksuoloog. Of hij kan advies zoeken bij lotgenoten.
Uw minnaar speelt gevaarlijk spel en er wordt nu al geroddeld. Bovendien raken uw gevoelens verward. Een buitenechtelijke minnares moet een heel goede evenwichtskunstenares zijn. En ze moet haar eigen motieven heel goed in de gaten houden. Past u op dat u uw huwelijk niet verspeelt.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, maart 2007