De vraag
Mijn moeder is al twee jaar woedend
Bijna twee jaar geleden is mijn moeder haar man en haar jongste dochter (mijn zusje) aan kanker verloren. Mijn moeder heeft nu nog steeds een enorme woede in zich. Hoe kan zij uit die fase komen? Er heeft in de loop der jaren natuurlijk een en ander meegespeeld, maar dat voert nu te ver om uit te leggen.

Het advies
Arnold van Emmerik
Trauma deskundige
Dat is nogal wat. Het is niet mogelijk om ‘op afstand’ diagnostiek te bedrijven, zo zonder je moeder zelf gesproken te hebben, en bovendien geef je aan dat er nog meer zaken van belang zijn. Als je moeder zelf ook vindt dat zij klachten heeft en gemotiveerd is om daar iets aan te doen, kan zij het beste contact opnemen met de huisarts. Deze kan haar bijvoorbeeld verwijzen naar een eerstelijns-psycholoog. In een aantal gesprekken, kan deze een diagnose stellen en de klachten proberen te verlichten. Een andere optie die sommige mensen erg aanspreekt, is behandeling via Internet. Neem daarvoor eens een kijkje op www.interapy.nl.
Arnold van Emmerik schreef samen met Ed Berretty het boek Leven met een trauma, Bohn Stafleu van Loghum